Britt-Marie och Ragge. Bilderbokens roll i barnens utveckling och inlärning.
Kecklund, Monica (2024)
Kecklund, Monica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214321
Tiivistelmä
Som examensarbete har jag skrivit och illustrerat en bilderbok för barn mellan 3 och 6 år. Berättelsen utspelar sig i en fantasiskog, och handlar om björnen Britt-Marie och tvättbjörnen Ragge som tillsammans motvilligt beger sig ut på äventyr för att hämta ett tvättbräde åt mormor tvättbjörn. Under äventyrets gång stöter de på olika invånare i skogen och de löser tillsammans de problem som de stöter på på vägen, vilket gör att de växer närmare varandra och blir kompisar.
Syftet med mitt examensarbete var att skapa en bilderbok som är intressant för läsaren och erbjuder ett innehållsrikt bildspråk, samt att utvecklas som illustratör. För att lyckas med detta har jag fördjupat mig i hur bilderböcker är uppbyggda, hur man illustrerar för barn och hur barn uppfattar bilder på ett annat sätt än vuxna. I dagens digitaliserade samhälle, där skärmar blivit mer vanligt än tryckta böcker ville jag också lyfta fram vikten av den tryckta texten och bilden. Jag har därför valt att fördjupa mig även i bilderbokens roll i barnens inlärning och utveckling samt fördelarna med läsning från ung ålder, för att kunna stöda mig på detta material när jag själv skapat min bilderbok.
Jag har även tagit hjälp av småbarnspedagogen Victoria Mårtens när jag skrivit texten till barnboken. Genom samtal och möten har hon hjälpt mig att skapa en så bra och genomarbetad slutprodukt som möjligt, som lämpar sig för den tänkta målgruppen. As my thesis project, I have written and illustrated a picture book for children aged 3 to 6. The story takes place in a fantasy forest and revolves around the bear Britt-Marie and the raccoon Ragge, who reluctantly embark on an adventure together to fetch a washboard for Grandma Raccoon. Along the way, they encounter various inhabitants of the forest and solve the problems they encounter together, growing closer and becoming friends in the process.
The purpose of my thesis was to create a picture book that is engaging for the reader and offers rich visual imagery, while also developing as an illustrator. To achieve this, I delved into the structure of picture books, how to illustrate for children, and how children perceive images differently from adults. In today’s digitalized society, where screens have become more common than printed books, I also wanted to highlight the importance of printed text and imagery. Therefore, I chose to delve into the role of picture books in children’s learning and development, as well as the benefits of reading from a young age, in order to draw on this knowledge when creating my own picture book.
I also enlisted the help of early childhood educator Victoria Mårtens when writing the text for the children’s book. Through conversations and meetings, she assisted me in creating the best possible final product suitable for the intended audience.
Syftet med mitt examensarbete var att skapa en bilderbok som är intressant för läsaren och erbjuder ett innehållsrikt bildspråk, samt att utvecklas som illustratör. För att lyckas med detta har jag fördjupat mig i hur bilderböcker är uppbyggda, hur man illustrerar för barn och hur barn uppfattar bilder på ett annat sätt än vuxna. I dagens digitaliserade samhälle, där skärmar blivit mer vanligt än tryckta böcker ville jag också lyfta fram vikten av den tryckta texten och bilden. Jag har därför valt att fördjupa mig även i bilderbokens roll i barnens inlärning och utveckling samt fördelarna med läsning från ung ålder, för att kunna stöda mig på detta material när jag själv skapat min bilderbok.
Jag har även tagit hjälp av småbarnspedagogen Victoria Mårtens när jag skrivit texten till barnboken. Genom samtal och möten har hon hjälpt mig att skapa en så bra och genomarbetad slutprodukt som möjligt, som lämpar sig för den tänkta målgruppen.
The purpose of my thesis was to create a picture book that is engaging for the reader and offers rich visual imagery, while also developing as an illustrator. To achieve this, I delved into the structure of picture books, how to illustrate for children, and how children perceive images differently from adults. In today’s digitalized society, where screens have become more common than printed books, I also wanted to highlight the importance of printed text and imagery. Therefore, I chose to delve into the role of picture books in children’s learning and development, as well as the benefits of reading from a young age, in order to draw on this knowledge when creating my own picture book.
I also enlisted the help of early childhood educator Victoria Mårtens when writing the text for the children’s book. Through conversations and meetings, she assisted me in creating the best possible final product suitable for the intended audience.