Kirjasomen merkitys kustannusalan markkinoinnissa : ja miten sosiaalisen median kasvu vaikuttaa suomennosten kulutukseen
Uusitalo, Ida (2024)
Uusitalo, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214342
Tiivistelmä
Sosiaalisen median kasvun takia, myös kirjojen näkyvyys sen palveluissa on lisääntynyt. Kirjasomeksi kutsutaan sosiaalisen median palveluissa toimivia kirjayhteisöjä, joita ovat esimerkiksi Kirjagram ja Kirjatok. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuluttavatko ihmiset enemmän suomen- vai englanninkielistä kirjallisuutta ja miten suomeksi käännetyn kirjallisuuden näkyvyyttä voitaisiin lisätä sosiaalisessa mediassa.
Työ tehtiin toimeksiantona kustannusosakeyhtiö Aula & Co:lle, jossa olin työharjoittelussa keväällä 2024. Se tehtiin, jotta voisin itse kehittää omaa ammatillista osaamistani viestinnän ja markkinoinnin saralla, ja jotta toimeksiantajayritys saisi tärkeää tietoa liittyen varsinkin siihen, millainen ja minkä kielinen kirjallisuus ihmisiä kiinnostaa tällä hetkellä. Tarkastelun kohteena tässä opinnäytetyössä oli Olivie Blaken kirja Atlas Valitut, joka julkaistiin suomeksi syksyllä 2023.
Menetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin kyselyä sekä keskustelua. Tutkimustulokseksi saatiin se, että suomalaiset haluavat edelleen lukea suomeksi, vaikka englanninkielisen kirjalisuuden kulutus on myös lisääntynyt. Kirja Atlas Valitut ei ole lähtenyt leviämään suomeksi samalla tavalla sosiaalisessa mediassa, kuin sen alkuperäinen englanninkielinen teos.
Työ tehtiin toimeksiantona kustannusosakeyhtiö Aula & Co:lle, jossa olin työharjoittelussa keväällä 2024. Se tehtiin, jotta voisin itse kehittää omaa ammatillista osaamistani viestinnän ja markkinoinnin saralla, ja jotta toimeksiantajayritys saisi tärkeää tietoa liittyen varsinkin siihen, millainen ja minkä kielinen kirjallisuus ihmisiä kiinnostaa tällä hetkellä. Tarkastelun kohteena tässä opinnäytetyössä oli Olivie Blaken kirja Atlas Valitut, joka julkaistiin suomeksi syksyllä 2023.
Menetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin kyselyä sekä keskustelua. Tutkimustulokseksi saatiin se, että suomalaiset haluavat edelleen lukea suomeksi, vaikka englanninkielisen kirjalisuuden kulutus on myös lisääntynyt. Kirja Atlas Valitut ei ole lähtenyt leviämään suomeksi samalla tavalla sosiaalisessa mediassa, kuin sen alkuperäinen englanninkielinen teos.