Markkinointiviestinnän suunnitelma yritykselle Silmäoptikot Palmu Oy
Viskari, Fanni (2024)
Viskari, Fanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää markkinointiviestinnän tehokkuutta Silmäoptikot Palmu Oy:n asiakkaiden sitouttamisessa ja brändin rakentamisessa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestinnän perusteita, strategioita sekä digitaalisen markkinoinnin roolia nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä. Lisäksi keskeisenä osana oli asiakaskyselyn merkitys markkinointiviestinnän suunnittelussa ja arvioinnissa. Tavoitteena oli luoda Silmäoptikot Palmu Oy:lle päivitetty, huolellisesti kehitelty ja toimiva markkinointiviestinnän suunnitelma.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin asiakaskyselyn avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 16 Silmäoptikot Palmu Oy:n liikkeessä asioinutta asiakasta, jotka edustivat monipuolista otosta yrityksen asiakaskunnasta. Tulosten perusteella havaittiin, että markkinointiviestinnässä on onnistuttu tavoittamaan pääasiassa keski-ikäisiä ja sitä vanhempia asiakkaita. Erityisesti suusta suuhun -markkinointi oli merkittävässä roolissa uusien asiakassuhteiden synnyttämisessä.
Sosiaalisen median kanavista erityisesti Instagram ja Facebook osoittautuivat tehokkaiksi välineiksi asiakkaiden sitouttamisessa ja brändin rakentamisessa. Vaikka markkinointiviestinnän suora vaikutus ostopäätöksiin oli rajallinen, selkeä ja monipuolinen markkinointiviestintä auttaa yritystä vahvistamaan brändiään ja sitouttamaan asiakkaita pitkällä aikavälillä.
Jatkotoimenpiteinä on tärkeää jatkaa markkinointiviestinnän analysointia ja seurata tarkasti eri markkinointikanavien tehokkuutta. Yrityksen tulisi myös pyrkiä kontaktoimaan myös niitä asiakkaita, jotka eivät välttämättä vastaa yrityksen kohdeyleisöä ikänsä puolesta, sekä kehittää markkinointiviestintää edelleen vastaamaan muuttuvia markkinaolosuhteita ja kilpailua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin asiakaskyselyn avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 16 Silmäoptikot Palmu Oy:n liikkeessä asioinutta asiakasta, jotka edustivat monipuolista otosta yrityksen asiakaskunnasta. Tulosten perusteella havaittiin, että markkinointiviestinnässä on onnistuttu tavoittamaan pääasiassa keski-ikäisiä ja sitä vanhempia asiakkaita. Erityisesti suusta suuhun -markkinointi oli merkittävässä roolissa uusien asiakassuhteiden synnyttämisessä.
Sosiaalisen median kanavista erityisesti Instagram ja Facebook osoittautuivat tehokkaiksi välineiksi asiakkaiden sitouttamisessa ja brändin rakentamisessa. Vaikka markkinointiviestinnän suora vaikutus ostopäätöksiin oli rajallinen, selkeä ja monipuolinen markkinointiviestintä auttaa yritystä vahvistamaan brändiään ja sitouttamaan asiakkaita pitkällä aikavälillä.
Jatkotoimenpiteinä on tärkeää jatkaa markkinointiviestinnän analysointia ja seurata tarkasti eri markkinointikanavien tehokkuutta. Yrityksen tulisi myös pyrkiä kontaktoimaan myös niitä asiakkaita, jotka eivät välttämättä vastaa yrityksen kohdeyleisöä ikänsä puolesta, sekä kehittää markkinointiviestintää edelleen vastaamaan muuttuvia markkinaolosuhteita ja kilpailua.