Liikeanalyysien videomateriaalipankki Solvallan toiminnallisen anatomian opettamisen tueksi
Nikkola, Meri; von Schoultz, Sissy (2024)
Nikkola, Meri
von Schoultz, Sissy
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214322
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee verkko-opetusta, videomateriaaleja verkko-opetuksen välineenä sekä visuaaliseen havainnointiin ja videokuvaus-menetelmään perustuvan liikeanalyysin tekemistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa opettajia tuottamaan verkko-oppimateriaalia opiskelijoille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajan tarpeesta videomateriaalipankki opetuskäyttöön.
Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua, tarkemmin tuplatimantti-prosessimallia, joka toimi videomateriaalipankin suunnittelun ja toteutuksen pohjana. Tuplatimantti-prosessimalli mahdollisti puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden käytön aineiston keruuseen. Haastatteluiden kysymykset oli jaettu neljään teemaan: oppilaiden huomiointi, verkko-oppimisalusta, verkko-oppimateriaalit ja opettajien resurssit. Saadut aineistot litteroitiin ja analysoitiin koodaamalla sekä laadullisella sisällönanalyysillä.
Videomateriaalipankki tuotettiin Solvallan urheiluopiston opettajien käyttöön toiminnallisen anatomian opettamisen tueksi. Videomateriaalipankista löytyy liikeanalyysivideoita liikkeistä, joita voi suorittaa eri välineillä ja kehonpainolla. Videomateriaalista hyötyvät opettajien lisäksi opiskelijat, sillä niiden katsominen ei sido aikaan eikä paikkaan.
Työn aineistosta tehdyt havainnot eivät eronneet aikaisemmasta tutkimustiedosta. Kerätystä aineistosta ja aikaisemmasta tutkimustiedosta nousevat esille samanlaiset resurssiongelmat: opettajien ajan sekä tieto- ja viestintätekniikan osaamisen puutteellisuus. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajat tarvitsevat ulkopuolista apua verkko-oppimateriaalin tuottamiseen tai auttamatta lisää aikaa työajasta materiaalin tuottamiseen. Jatkokehitysehdotuksena on jatkaa videomateriaalipankin kasvattamista. This functional thesis focused on online teaching, video materials as a tool for online teaching and the making of motion analysis based on visual observation and videography. The objective of the thesis was to help teachers to produce e-learning material for students. The purpose of the thesis was to produce a video material bank for teaching use.
The thesis utilized service design and the double diamond process model, which formed the basis for planning the video material bank. The double diamond process model made it possible to use semi-structured interviews to collect data. The questions in the interviews were divided into four themes: student attention, online learning platform, online study materials and teachers' resources. The data obtained was transcribed and analyzed by coding and qualitative content analysis.
The video material bank was produced in support of functional anatomy studies for teachers at Solvalla Sports Institute. The video material bank consists of the motion analysis videos of movements that can be performed with different exercise equipment and body weight. In addition to teachers, students also profit from the video material because watching it is not tied to a specific time or place.
The observations made during this study did not differ from previous research data. In both, the same resource problems surfaced: the lack of teachers' time and ICT skills. In conclusion, it can therefore be stated that teachers need external help to produce e-learning material or more allocated working hours to produce the material. The proposal for further development is to continue to in-crease the video material bank with new motion analyses.
Opinnäytetyössä käytettiin palvelumuotoilua, tarkemmin tuplatimantti-prosessimallia, joka toimi videomateriaalipankin suunnittelun ja toteutuksen pohjana. Tuplatimantti-prosessimalli mahdollisti puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden käytön aineiston keruuseen. Haastatteluiden kysymykset oli jaettu neljään teemaan: oppilaiden huomiointi, verkko-oppimisalusta, verkko-oppimateriaalit ja opettajien resurssit. Saadut aineistot litteroitiin ja analysoitiin koodaamalla sekä laadullisella sisällönanalyysillä.
Videomateriaalipankki tuotettiin Solvallan urheiluopiston opettajien käyttöön toiminnallisen anatomian opettamisen tueksi. Videomateriaalipankista löytyy liikeanalyysivideoita liikkeistä, joita voi suorittaa eri välineillä ja kehonpainolla. Videomateriaalista hyötyvät opettajien lisäksi opiskelijat, sillä niiden katsominen ei sido aikaan eikä paikkaan.
Työn aineistosta tehdyt havainnot eivät eronneet aikaisemmasta tutkimustiedosta. Kerätystä aineistosta ja aikaisemmasta tutkimustiedosta nousevat esille samanlaiset resurssiongelmat: opettajien ajan sekä tieto- ja viestintätekniikan osaamisen puutteellisuus. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajat tarvitsevat ulkopuolista apua verkko-oppimateriaalin tuottamiseen tai auttamatta lisää aikaa työajasta materiaalin tuottamiseen. Jatkokehitysehdotuksena on jatkaa videomateriaalipankin kasvattamista.
The thesis utilized service design and the double diamond process model, which formed the basis for planning the video material bank. The double diamond process model made it possible to use semi-structured interviews to collect data. The questions in the interviews were divided into four themes: student attention, online learning platform, online study materials and teachers' resources. The data obtained was transcribed and analyzed by coding and qualitative content analysis.
The video material bank was produced in support of functional anatomy studies for teachers at Solvalla Sports Institute. The video material bank consists of the motion analysis videos of movements that can be performed with different exercise equipment and body weight. In addition to teachers, students also profit from the video material because watching it is not tied to a specific time or place.
The observations made during this study did not differ from previous research data. In both, the same resource problems surfaced: the lack of teachers' time and ICT skills. In conclusion, it can therefore be stated that teachers need external help to produce e-learning material or more allocated working hours to produce the material. The proposal for further development is to continue to in-crease the video material bank with new motion analyses.