Barokkimusiikin korukuviot sellomusiikissa
Tsarkov, Taru (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214324
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kirjoittajan tavoitteena on pureutua sellokappaleissa esiintyvien korukuvioiden soittoon liittyviä esitystapoja ja tulkintoja Pietro Locatellin D-duuri sellosonaatin, opus 6 nro 6 (Allegro ja Adagio) esimerkkien avulla ja näin syventää omaa tietämystään ko. aiheesta.
Työskentelytapana opinnäytetyössä on analysoida esimerkkejä kyseisestä sellosonaatista ja esitellä nuottiesimerkein kohtia, joissa korukuvioita voi tai kannattaa soittaa.
Opinnäytetyössä hyödynnetään lähteenä barokkimusiikin tyylipiirteitä käsittelevää kirjallista aineistoa sekä kirjoittajan omia henkilökohtaisia kokemuksia ja ajatuksia korukuvioiden soitosta barokkimusiikin sellokappaleissa.
Opinnäytetyön tuloksena kirjoittaja on tehnyt tutkimusmatkan barokin ajan sellomusiikin tulkintaan ja suosittelee persoonallisen esitys- ja tulkintatavan etsimistä ja vahvistamista muillekin sellisteille.
Asiasanat:
sello, korukuviot, sävellajikarakteristiikka
Työskentelytapana opinnäytetyössä on analysoida esimerkkejä kyseisestä sellosonaatista ja esitellä nuottiesimerkein kohtia, joissa korukuvioita voi tai kannattaa soittaa.
Opinnäytetyössä hyödynnetään lähteenä barokkimusiikin tyylipiirteitä käsittelevää kirjallista aineistoa sekä kirjoittajan omia henkilökohtaisia kokemuksia ja ajatuksia korukuvioiden soitosta barokkimusiikin sellokappaleissa.
Opinnäytetyön tuloksena kirjoittaja on tehnyt tutkimusmatkan barokin ajan sellomusiikin tulkintaan ja suosittelee persoonallisen esitys- ja tulkintatavan etsimistä ja vahvistamista muillekin sellisteille.
Asiasanat:
sello, korukuviot, sävellajikarakteristiikka