Opintomateriaalia kuvantulkintakurssille : casepankin ja käyttöohjeen laatiminen K-PACS Lite -järjestelmään
Kuusisto, Tuomas; Muranen, Mirva; Ylitalo, Tatu (2024)
Kuusisto, Tuomas
Muranen, Mirva
Ylitalo, Tatu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214399
Tiivistelmä
Röntgenhoitajan hyvään ammattitaitoon kuuluu laadukkaiden natiivikuvien tuottaminen ja kuvanlaadun arvioiminen. Natiivikuvantamisia tehdään noin 5,7 miljoonaa vuodessa. Natiivikuvauksen avulla todetaan artrooseja ja luutuumoreita.
Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa opiskelumateriaalia röntgenhoitajaopiskelijoille kuvantulkinnan kurssille. Kurssilla opiskelijat opettelevat natiivikuvien tulkitsemista ja lausumista. Opinnäytetyössä olemme tehneet opiskelijoille käyttöohjeen, joka helpottaa kurssilla käytettävän K-PACS Lite -järjestelmän käyttöä.
Aloitimme opinnäytetyön tekemisen muodostamalla casepankkeja, joiden yhteydessä otimme kuvakaappauksia käyttöohjetta varten. Käyttöohje tehtiin samaan järjestykseen kuin itse etenimme casepankkien tekemisessä. Käyttöohjeeseen lisättiin vielä ohjeistus natiivikuvien katseluun.
Casepankit rakennettiin nopeasti. Käyttöohjeessa meni enemmän aikaa ja käyttöohjeen luki läpi pari opettajaa ja ulkopuolinen taho. Vapaaehtoinen opiskelija testasi käyttöohjetta käytännössä koulun tietokoneella K-PACS Lite -järjestelmää käyttäen.
Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa opiskelumateriaalia röntgenhoitajaopiskelijoille kuvantulkinnan kurssille. Kurssilla opiskelijat opettelevat natiivikuvien tulkitsemista ja lausumista. Opinnäytetyössä olemme tehneet opiskelijoille käyttöohjeen, joka helpottaa kurssilla käytettävän K-PACS Lite -järjestelmän käyttöä.
Aloitimme opinnäytetyön tekemisen muodostamalla casepankkeja, joiden yhteydessä otimme kuvakaappauksia käyttöohjetta varten. Käyttöohje tehtiin samaan järjestykseen kuin itse etenimme casepankkien tekemisessä. Käyttöohjeeseen lisättiin vielä ohjeistus natiivikuvien katseluun.
Casepankit rakennettiin nopeasti. Käyttöohjeessa meni enemmän aikaa ja käyttöohjeen luki läpi pari opettajaa ja ulkopuolinen taho. Vapaaehtoinen opiskelija testasi käyttöohjetta käytännössä koulun tietokoneella K-PACS Lite -järjestelmää käyttäen.