Onnistuneen asiantuntijatapahtuman luominen vakuutusalalla
Torkko, Vilma (2024)
Torkko, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214431
Tiivistelmä
Tapahtumat ovat muodostuneet elintärkeäksi osaksi yritysten ja organisaatioiden toimintaa. Digitalisaation ja globalisaation myötä niiden rooli on korostunut entisestään, tarjoten ainutlaatuisia mahdollisuuksia verkostoitumiseen, tiedon jakamiseen ja organisaation arvojen välittämiseen. Hyvin suunnitellun ja toteutetun tapahtuman on havaittu vahvistavan organisaation brändiä, lisäävän sidosryhmien sitoutumista ja edistävän liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään kasvokkain järjestettyihin asiantuntijatapahtumiin vakuutusalalla B2B-kontekstissa. Työssä on selvitetty, mitkä tekijät vaikuttavat tapahtumien onnistumiseen ja vaikuttavuuteen. Laadullisena tutkimuksena toteutettu työ on suoritettu If Vahinkovakuutus Oyj:n toimeksiannosta. Haastattelut on tehty Ifin markkinointiosaston johtajalle ja markkinointitiimin työntekijöille, ja analyysi perustuu näihin haastatteluihin sekä viimeisen viiden vuoden riskienhallintapäivien palautteisiin ja sisältöihin. Opinnäytetyössä korostetaan kasvokkain järjestettyjen tapahtumien merkitystä asiakassuhteiden ylläpidossa vakuutusalalla. Tapahtumien on todettu tarjoavan merkittävää arvoa organisaatiolle, sillä ne mahdollistavat syvällisen vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen, mikä on olennainen osa pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamista ja ylläpitämistä.
Tutkimus suoritettiin tammi-toukokuussa 2024, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja sekä riskienhallintapäivien palautteiden analysointia. Haastattelut toteutettiin kasvotusten kolmen henkilön kanssa, jotka ovat vastuussa Ifin suurasiakasyksikön tapahtumien, kuten riskienhallintapäivien, järjestämisestä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että onnistuneen asiantuntijatapahtuman järjestäminen edellyttää selkeiden ja saavutettavien tavoitteiden asettamista ja monipuolista sisältöä eri kohderyhmille. Vakuutusalalla kasvokkain järjestetyt tapahtumat tarjoavat parhaat mahdollisuudet verkostoitumiseen ja asiantuntemuksen jakamiseen. Fyysisten tapahtumien välittömästä vuorovaikutuksesta ja osallistujien sitoutumisesta saatu positiivinen palaute on korostunut erityisesti Ifin riskienhallintapäivillä.
On myös havaittu, että riskienhallintapäivien budjetin suuruus vaikuttaa tapahtuman laatuun ja osallistujakokemukseen. Pienemmällä budjetilla järjestetty webinaari on saanut heikompaa palautetta verrattuna suuremman budjetin fyysisiin tapahtumiin. Lisäksi on havaittu, että vaikka virtuaalitapahtumat tarjoavat kustannustehokkaan vaihtoehdon, ne eivät korvaa fyysisen tapahtuman etuja. Tutkimuksen perusteella on ehdotettu hybriditapahtuman kokeilua, joka yhdistäisi fyysisen läsnäolon ja digitaalisen osallistumisen edut. Tutkimus myös tukee riskienhallintapäivän jatkamista ja siihen panostamista.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään kasvokkain järjestettyihin asiantuntijatapahtumiin vakuutusalalla B2B-kontekstissa. Työssä on selvitetty, mitkä tekijät vaikuttavat tapahtumien onnistumiseen ja vaikuttavuuteen. Laadullisena tutkimuksena toteutettu työ on suoritettu If Vahinkovakuutus Oyj:n toimeksiannosta. Haastattelut on tehty Ifin markkinointiosaston johtajalle ja markkinointitiimin työntekijöille, ja analyysi perustuu näihin haastatteluihin sekä viimeisen viiden vuoden riskienhallintapäivien palautteisiin ja sisältöihin. Opinnäytetyössä korostetaan kasvokkain järjestettyjen tapahtumien merkitystä asiakassuhteiden ylläpidossa vakuutusalalla. Tapahtumien on todettu tarjoavan merkittävää arvoa organisaatiolle, sillä ne mahdollistavat syvällisen vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen, mikä on olennainen osa pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamista ja ylläpitämistä.
Tutkimus suoritettiin tammi-toukokuussa 2024, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja sekä riskienhallintapäivien palautteiden analysointia. Haastattelut toteutettiin kasvotusten kolmen henkilön kanssa, jotka ovat vastuussa Ifin suurasiakasyksikön tapahtumien, kuten riskienhallintapäivien, järjestämisestä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että onnistuneen asiantuntijatapahtuman järjestäminen edellyttää selkeiden ja saavutettavien tavoitteiden asettamista ja monipuolista sisältöä eri kohderyhmille. Vakuutusalalla kasvokkain järjestetyt tapahtumat tarjoavat parhaat mahdollisuudet verkostoitumiseen ja asiantuntemuksen jakamiseen. Fyysisten tapahtumien välittömästä vuorovaikutuksesta ja osallistujien sitoutumisesta saatu positiivinen palaute on korostunut erityisesti Ifin riskienhallintapäivillä.
On myös havaittu, että riskienhallintapäivien budjetin suuruus vaikuttaa tapahtuman laatuun ja osallistujakokemukseen. Pienemmällä budjetilla järjestetty webinaari on saanut heikompaa palautetta verrattuna suuremman budjetin fyysisiin tapahtumiin. Lisäksi on havaittu, että vaikka virtuaalitapahtumat tarjoavat kustannustehokkaan vaihtoehdon, ne eivät korvaa fyysisen tapahtuman etuja. Tutkimuksen perusteella on ehdotettu hybriditapahtuman kokeilua, joka yhdistäisi fyysisen läsnäolon ja digitaalisen osallistumisen edut. Tutkimus myös tukee riskienhallintapäivän jatkamista ja siihen panostamista.