3D-suunnitteluohjelmat vaatetusalalla : ensikertalaisten ja ammattilaisten näkökulmista
Lahtela, Elina (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vaatetusalan 3D-suunnitteluohjelmien hyötyjä vaatetusalalla, sekä luoda ohjeistus VStitcher-ohjelman perusteista Hämeen ammattikorkeakoulun ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian VASTE-hankkeen Digitaalisen tuotekehityksen perusteet -kurssille. Työssä selvitettiin myös, onko 3D-suunnitteluohjelmia helppoa opetella ja ottaa käyttöön.
Opinnäytetyön menetelmiä olivat yleinen tiedonhaku, käytännön prosessi, kysely ja haastattelu. Työssä perehdyttiin verkkolähteiden kautta vaatetusalan eri 3D-suunnitteluohjelmiin, sekä siihen, kuinka ohjelmia voidaan hyödyntää vaateteollisuuden prosessien muuntamisessa kestävämmiksi, nopeammiksi ja kustannustehokkaammiksi. Käytännön prosessiin kuului kirjallisen ohjeistuksen luominen VStitcher-ohjelman perusteista, sekä ohjeistuksen ohjaaminen kolmena erillisenä lähiopetuspäivänä VASTE-hankkeen Digitaalisen tuotekehityksen perusteet -kurssin osallistujille. Lähiopetuksen jälkeen osallistujat vastasivat kyselyyn, jonka kysymykset keskittyvät VStitcher-ohjelman käyttämiseen ensikertalaisena. Haastattelu tehtiin vaatetusalan yritykselle, jolla on käytössä 3D-suunnitteluohjelma.
VStitcher-ohjelman perustaitoihin kuului valmiista kaavoista esityskelpoisen 3D-mallin luominen vaatteesta avattaren ylle. Ohjeistukseen valittiin malliksi kellohelmainen lyhyt hihainen mekko, jossa on vetoketju keskitakasaumassa, sekä koottiin tarpeelliset toiminnot mallin kokoamiseen esityskelpoiseksi digitaaliseksi vaatteeksi. Kyselytutkimuksesta selvisi, että 3D-suunnitteluohjelmiin on kiinnostusta ja suurimmalle osalle vastaajista VStitcher on helppo ymmärtää ja oppia, mutta ohjelma ei sovi jokaiselle. Vastaajat olivat erityisesti kiinnostuneita käyttämään ohjelmaa prototypointi-vaiheessa. Haastattelussa yrityksen edustaja kertoi 3D-suunnitteluohjelman nopeuttavan työtä ja pienentävän tuotteen arvoketjuun liittyviä päästöjä. Mallien piirtäminen kolmiulotteisesti mahdollistaa tuotteiden käsittelyn heti oikeassa mittakaavassa ja digitaaliset mallit vaatteista helpottavat kaavoitusta. Ohjelman suurin vaikutus oli, että mallien lähettämistä edestakaisin suunnittelijan ja tehtaan välillä on pystytty vähentämään digitaalisten prototyyppien avulla.
Opinnäytetyön menetelmiä olivat yleinen tiedonhaku, käytännön prosessi, kysely ja haastattelu. Työssä perehdyttiin verkkolähteiden kautta vaatetusalan eri 3D-suunnitteluohjelmiin, sekä siihen, kuinka ohjelmia voidaan hyödyntää vaateteollisuuden prosessien muuntamisessa kestävämmiksi, nopeammiksi ja kustannustehokkaammiksi. Käytännön prosessiin kuului kirjallisen ohjeistuksen luominen VStitcher-ohjelman perusteista, sekä ohjeistuksen ohjaaminen kolmena erillisenä lähiopetuspäivänä VASTE-hankkeen Digitaalisen tuotekehityksen perusteet -kurssin osallistujille. Lähiopetuksen jälkeen osallistujat vastasivat kyselyyn, jonka kysymykset keskittyvät VStitcher-ohjelman käyttämiseen ensikertalaisena. Haastattelu tehtiin vaatetusalan yritykselle, jolla on käytössä 3D-suunnitteluohjelma.
VStitcher-ohjelman perustaitoihin kuului valmiista kaavoista esityskelpoisen 3D-mallin luominen vaatteesta avattaren ylle. Ohjeistukseen valittiin malliksi kellohelmainen lyhyt hihainen mekko, jossa on vetoketju keskitakasaumassa, sekä koottiin tarpeelliset toiminnot mallin kokoamiseen esityskelpoiseksi digitaaliseksi vaatteeksi. Kyselytutkimuksesta selvisi, että 3D-suunnitteluohjelmiin on kiinnostusta ja suurimmalle osalle vastaajista VStitcher on helppo ymmärtää ja oppia, mutta ohjelma ei sovi jokaiselle. Vastaajat olivat erityisesti kiinnostuneita käyttämään ohjelmaa prototypointi-vaiheessa. Haastattelussa yrityksen edustaja kertoi 3D-suunnitteluohjelman nopeuttavan työtä ja pienentävän tuotteen arvoketjuun liittyviä päästöjä. Mallien piirtäminen kolmiulotteisesti mahdollistaa tuotteiden käsittelyn heti oikeassa mittakaavassa ja digitaaliset mallit vaatteista helpottavat kaavoitusta. Ohjelman suurin vaikutus oli, että mallien lähettämistä edestakaisin suunnittelijan ja tehtaan välillä on pystytty vähentämään digitaalisten prototyyppien avulla.