Markkinoinnin vuosikello TRIO Lighting Scandinavia Oy:lle
Järvinen, Venla (2024)
Järvinen, Venla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214531
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja toteuttaa markkinoinnin vuosikello valaisinyritys TRIO Lighting Scandinavia Oy:lle. Työ on rajattu sosiaaliseen mediaan sen ollessa yrityksen merkittävin kommunikointikanava oman kohdeyleisönsä kanssa. Suunnitelman toteu-tus fokusoidaan Instagramiin ja Facebookiin niiden ollessa yrityksen käytetyimmät sosiaalisen median kanavat.
Yrityksen sosiaalisen median kanavien hallinnointi on epäsäännöllistä ja puutteellista, minkä takia vuosikellon tarve markkinoinnin apukeinoksi on ajankohtainen. Vuosikellon avulla luodaan yrityk-selle selkeä ja toimiva suunnitelma hyödynnettäväksi sosiaaliseen mediaan, joka yrityksen on helppo sisällyttää omaan toimintastrategiaansa.
Työn tietoperusta sisältää sosiaalisen median perusteiden lisäksi tarkemman perehtymisen In-stagramiin ja Facebookiin niiden ollessa valitut kanavat vuosikellon toteuttamiselle. Käsittelyssä ovat myös sosiaalisen median markkinoinnin muodot, mittarit sekä trendit. Lisäksi tietoperustas-sa käydään läpi markkinoinnin suunnittelussa usein käytettävän SOSTAC-mallin osa-alueet.
Empiirisessä osassa hyödynnetään SOSTAC-mallia, jonka avulla kartoitetaan vaiheita aina koh-deyrityksen nykytilasta hallinnan ja seurannan toimenpiteisiin. Yrityksen nykytilan tarkemmassa selvityksessä hyödynnetään SWOT-analyysiä.
Valmis produkti eli sosiaalisen median vuosikello on nähtävillä opinnäytetyön lopussa olevassa liiteosiossa. Vuosikelloon on merkittynä tärkeimmät pyhä- ja loma-ajat, sekä muut vuosittaiset juhlapäivät. Ajankohtaisten päivien lisäksi vuosikelloon on merkittynä muut tärkeät kohdeyrityk-sen markkinointiin heijastuvat ajankohdat ja tapahtumat.
Yrityksen sosiaalisen median kanavien hallinnointi on epäsäännöllistä ja puutteellista, minkä takia vuosikellon tarve markkinoinnin apukeinoksi on ajankohtainen. Vuosikellon avulla luodaan yrityk-selle selkeä ja toimiva suunnitelma hyödynnettäväksi sosiaaliseen mediaan, joka yrityksen on helppo sisällyttää omaan toimintastrategiaansa.
Työn tietoperusta sisältää sosiaalisen median perusteiden lisäksi tarkemman perehtymisen In-stagramiin ja Facebookiin niiden ollessa valitut kanavat vuosikellon toteuttamiselle. Käsittelyssä ovat myös sosiaalisen median markkinoinnin muodot, mittarit sekä trendit. Lisäksi tietoperustas-sa käydään läpi markkinoinnin suunnittelussa usein käytettävän SOSTAC-mallin osa-alueet.
Empiirisessä osassa hyödynnetään SOSTAC-mallia, jonka avulla kartoitetaan vaiheita aina koh-deyrityksen nykytilasta hallinnan ja seurannan toimenpiteisiin. Yrityksen nykytilan tarkemmassa selvityksessä hyödynnetään SWOT-analyysiä.
Valmis produkti eli sosiaalisen median vuosikello on nähtävillä opinnäytetyön lopussa olevassa liiteosiossa. Vuosikelloon on merkittynä tärkeimmät pyhä- ja loma-ajat, sekä muut vuosittaiset juhlapäivät. Ajankohtaisten päivien lisäksi vuosikelloon on merkittynä muut tärkeät kohdeyrityk-sen markkinointiin heijastuvat ajankohdat ja tapahtumat.