Sumeneeko ajatus? – Liike freesaa! -toimintapäivän vaikutukset opiskelupäivän tauottamisessa toisella asteella. Osana Lisää liikettä -hanketta (OKM)
Fredin, Julia; Saarto, Juli (2024)
Fredin, Julia
Saarto, Juli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214501
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli arvioida keväällä 2023 toisen asteen oppilaitoksissa järjestetyn Sumeneeko ajatus? – Liike freesaa! -toimintapäivän vaikutuksia. Tavoitteena oli selvittää oppilaitosten opettajien kokemuksia siitä, ovatko opettajat ja oppilaat alkaneet kiinnittämään toimintapäivän myötä aiempaa enemmän huomiota liikunnan merkitykseen ja opiskelupäivien tauottamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa toimeksiantajana toimivalle Liikunnan aluejärjestöille tietoa toimintapäivän vaikutuksista, toimivuudesta ja mahdollisista kehittämiskohteista. Toimintapäivä on osa valtakunnallista kehittämishanketta nimeltä Lisää liikettä -hanke.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena toimintapäivässä mukana olleille toisen asteen oppilaitoksen opettajille. Aineiston keruu aloitettiin marraskuussa 2023 ja päätettiin tammikuussa 2024. Kyselylomake sisälsi suljettuja kysymyksiä sekä joitakin sekamuotoisia ja avoimia kysymyksiä. Kerätty määrällinen aineisto analysoitiin hyödyntäen Webropol-raportointityökalua ja laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Kyselyyn vastasi kuusi opettajaa. Kyselystä saatujen vastausten perusteella lähes jokainen opettajista koki tietoisuutensa istumisen haittavaikutuksista lisääntyneen. Myös tietoisuus opiskelupäivän aikaisen liikunnan ja tauottamisen tärkeydestä lisääntyi lähes jokaisen opettajan mukaan, joten opettajien huomion kiinnittämisen liikunnan merkitykseen voidaan nähdä lisääntyneen. Suurin osa opettajista vastasi istumisen vähentyneen ja tauottamisen lisääntyneen oppitunneilla, mutta pitkäaikaisia vaikutuksia ei moni kokenut toimintapäivällä olleen. Toimintapäivällä koettiin olevan myönteisiä vaikutuksia oppilaiden käyttäytymiseen ja sen koettiin innostaneen ja rauhoittavan oppilaita. Toimintapäivän toimenpiteet koettiin onnistuneiksi.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena toimintapäivässä mukana olleille toisen asteen oppilaitoksen opettajille. Aineiston keruu aloitettiin marraskuussa 2023 ja päätettiin tammikuussa 2024. Kyselylomake sisälsi suljettuja kysymyksiä sekä joitakin sekamuotoisia ja avoimia kysymyksiä. Kerätty määrällinen aineisto analysoitiin hyödyntäen Webropol-raportointityökalua ja laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Kyselyyn vastasi kuusi opettajaa. Kyselystä saatujen vastausten perusteella lähes jokainen opettajista koki tietoisuutensa istumisen haittavaikutuksista lisääntyneen. Myös tietoisuus opiskelupäivän aikaisen liikunnan ja tauottamisen tärkeydestä lisääntyi lähes jokaisen opettajan mukaan, joten opettajien huomion kiinnittämisen liikunnan merkitykseen voidaan nähdä lisääntyneen. Suurin osa opettajista vastasi istumisen vähentyneen ja tauottamisen lisääntyneen oppitunneilla, mutta pitkäaikaisia vaikutuksia ei moni kokenut toimintapäivällä olleen. Toimintapäivällä koettiin olevan myönteisiä vaikutuksia oppilaiden käyttäytymiseen ja sen koettiin innostaneen ja rauhoittavan oppilaita. Toimintapäivän toimenpiteet koettiin onnistuneiksi.