Taloudellisten kannustimien vaikutus täyssähköautojen yleistymiseen kuluttajamarkkinoilla
Koivunen, Ronja (2024)
Koivunen, Ronja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214556
Tiivistelmä
Opinnäytetyötutkimuksen tavoitteena oli selvittää taloudellisten kannustimien vaikutusta täyssähköautojen yleistymiseen kuluttajamarkkinoilla. Käyttövoimanaan ainoastaan sähköenergiaa hyödyntäviä täyssähköautoja pidetään yhtenä vaihtoehtona korvaamaan perinteisinä pidetyt fossiilisilla polttoaineilla toimivat polttomoottoriajoneuvot ja vastaamaan yhä tiukentuviin päästösäädöksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kohdejoukon vastauksien perusteella ajankohtainen tilannekatsaus taloudellisten tekijöiden vaikutuksesta täyssähköautojen yleistymiseen tutkimushetkenä kevättalvella 2024. Aiheenvalintaan motivoivat aiheen ajankohtaisuus sekä ammatillinen kiinnostus.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin auton ja autoilun historiaa, jotta pystyttiin luomaan syvempi ymmärrys siitä, mitkä tekijät ajoneuvoalla ovat käynnistäneet kehityssuunnan, jota kohti autoala nyt kulkee. Menneisyyden jälkeen edettiin käsittelemään täyssähköisiä ajoneuvoja ja niihin linkittyviä ominaispiirteitä, kuten lataamista ja sen vaatimaa infrastruktuuria. Tietoperustan toisessa osassa käsiteltiin olemassa olevia päästösäädöksiä sekä taloudellisia kannustimia ja tukitoimia, joiden avulla autokannan sähköistymistä on pyritty vauhdittamaan Suomessa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusote. Otantatapana käytettiin yksinkertaista satunnaisotantaa, sillä tutkimuksen perusjoukosta ei ollut tarvetta rajata pois vastaajia. Kohdejoukkoon valikoituivat jo täyssähköautoilevien henkilöiden lisäksi potentiaaliset tulevat täyssähköautoilijat, jotta voitaisiin vertailla myös näiden kahden eri ryhmän mahdollisia eroavaisuuksia. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi helmikuussa 2024 376 vastaajaa. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin määrällisiä menetelmiä. Tutkimustuloksia ei voida luotettavasti yleistää koko kohdejoukkoon, sillä tarkan ja yleistettävän otoksen saamiseksi vastaajien määrän olisi pitänyt olla suurempi. Tutkimus antaa kuitenkin viitteellistä tietoa siitä, millaisia taloudellisten kannustimien ja tukitoimien vaikutukset voisivat olla. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmin toteutettujen tutkimusten tulokset olivat.
Tutkimustulosten perusteella erilaisilla taloudellisilla kannustimilla sekä valtion tukitoimilla vaikuttaisi olevan merkitystä täyssähköautojen kysyntään ja yleistymiseen kuluttajamarkkinoilla. Tärkein taloudellinen tekijä kuluttajien päätöksessä hankkia täyssähköauto on kerätyn aineiston perusteella polttomoottoriautoa edullisemmat käyttökustannukset. Tutkimustulosten perusteella vaikuttaisi myös siltä, että jos taloudellisia kannustimia ja tukitoimia lähdettäisiin leikkaamaan, voisi se vaikuttaa omalta osaltaan negatiivisesti täyssähköautokannan kasvuun ja kehitykseen Suomessa.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa perehdyttiin auton ja autoilun historiaa, jotta pystyttiin luomaan syvempi ymmärrys siitä, mitkä tekijät ajoneuvoalla ovat käynnistäneet kehityssuunnan, jota kohti autoala nyt kulkee. Menneisyyden jälkeen edettiin käsittelemään täyssähköisiä ajoneuvoja ja niihin linkittyviä ominaispiirteitä, kuten lataamista ja sen vaatimaa infrastruktuuria. Tietoperustan toisessa osassa käsiteltiin olemassa olevia päästösäädöksiä sekä taloudellisia kannustimia ja tukitoimia, joiden avulla autokannan sähköistymistä on pyritty vauhdittamaan Suomessa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimusote. Otantatapana käytettiin yksinkertaista satunnaisotantaa, sillä tutkimuksen perusjoukosta ei ollut tarvetta rajata pois vastaajia. Kohdejoukkoon valikoituivat jo täyssähköautoilevien henkilöiden lisäksi potentiaaliset tulevat täyssähköautoilijat, jotta voitaisiin vertailla myös näiden kahden eri ryhmän mahdollisia eroavaisuuksia. Aineistonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi helmikuussa 2024 376 vastaajaa. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin määrällisiä menetelmiä. Tutkimustuloksia ei voida luotettavasti yleistää koko kohdejoukkoon, sillä tarkan ja yleistettävän otoksen saamiseksi vastaajien määrän olisi pitänyt olla suurempi. Tutkimus antaa kuitenkin viitteellistä tietoa siitä, millaisia taloudellisten kannustimien ja tukitoimien vaikutukset voisivat olla. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmin toteutettujen tutkimusten tulokset olivat.
Tutkimustulosten perusteella erilaisilla taloudellisilla kannustimilla sekä valtion tukitoimilla vaikuttaisi olevan merkitystä täyssähköautojen kysyntään ja yleistymiseen kuluttajamarkkinoilla. Tärkein taloudellinen tekijä kuluttajien päätöksessä hankkia täyssähköauto on kerätyn aineiston perusteella polttomoottoriautoa edullisemmat käyttökustannukset. Tutkimustulosten perusteella vaikuttaisi myös siltä, että jos taloudellisia kannustimia ja tukitoimia lähdettäisiin leikkaamaan, voisi se vaikuttaa omalta osaltaan negatiivisesti täyssähköautokannan kasvuun ja kehitykseen Suomessa.