Påverkan av personifierad marknadsföring på konsumenternas köpbeteende : fallstudie om företag X inom detaljhandel
Björkbom, Marcus (2024)
Björkbom, Marcus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214586
Tiivistelmä
Syfte med arbetet är att undersöka hur företaget inom detaljhandel utnyttjar personifiering för e-postmarknadsföring. I och med att personifiering är en så viktig aspekt inom e-postmarknadsföring och är ett billig alternativ för företag, är det viktigt att analysera. I arbetet analyserar jag ur företagets synvinkel och gör en fallstudie för att få djupare information genom intervju av valda personer. Genom att spela in intervjuerna och efteråt transkribera, kunde jag analysera vad som sagts och analysera hur relevanta svaren var för arbetets gång. I arbetet analyserar jag data som både innehåller företagshemligheter och personlig information.
Diskussionen följer arbetets teoretiska ram som börjar med företagets personifiering, e-postmarknadsföring, segmentering, AIDA-modellen, hur man mäter inom e-post, utmaningar och framtiden inom e-postmarknadsföring. Då företaget fokuserar mera på livsstilar har psykiska faktorer och beteende faktorerna större påverkan på verksamheten. Inom e-postmarknadsföring följer man kundens färd med olika verktyg som mäter hur ofta det öppnar e-posten, hur många som slutar prenumerera, vem som går vidare från annonsen till att göra köp och man följer också vad kunderna klickar på och i vilka rutor. Kunder blir kontaktade med personifierade erbjudande enligt deras kategorier det har intresse i. Då kunder kräver mer personifiering i framtiden har företag som mål att automatisera deras e-postmarknadsföring för att spara på resurser, analysera deras data mer effektivt och engagera bättre med kunderna.
Diskussionen följer arbetets teoretiska ram som börjar med företagets personifiering, e-postmarknadsföring, segmentering, AIDA-modellen, hur man mäter inom e-post, utmaningar och framtiden inom e-postmarknadsföring. Då företaget fokuserar mera på livsstilar har psykiska faktorer och beteende faktorerna större påverkan på verksamheten. Inom e-postmarknadsföring följer man kundens färd med olika verktyg som mäter hur ofta det öppnar e-posten, hur många som slutar prenumerera, vem som går vidare från annonsen till att göra köp och man följer också vad kunderna klickar på och i vilka rutor. Kunder blir kontaktade med personifierade erbjudande enligt deras kategorier det har intresse i. Då kunder kräver mer personifiering i framtiden har företag som mål att automatisera deras e-postmarknadsföring för att spara på resurser, analysera deras data mer effektivt och engagera bättre med kunderna.