Työyhteisön viestintä hybridityössä
Ranta, Janika (2024)
Ranta, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää työyhteisön viestintään vaikuttavia asioita hybridityössä. Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää millaista viestintä on eräässä finanssialan yrityksessä työyhteisön näkökulmasta ja mikä toimii tai ei toimi viestinnässä.
Viestinnästä hybridityössä toteutettiin finanssialan yritykseen kvantitatiivinen eli määrällinen sähköinen kysely. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia hybridityömuodon viestinnästä. Selvitys haluttiin toteuttaa, koska oli tärkeä tietää, mikä on kyseisen organisaation viestinnän tila sillä organisaatiossa on työskennelty hybridityömuodossa useamman vuoden ajan.
Kyselyn tulokset olivat suurilta osin hyviä. Työntekijät kokivat olevansa melko tyytyväisiä viestintään eikä kovin suuria muutoksia ole tarpeen toteuttaa. Työntekijät kokivat saavansa riittävästi tietoa selviytyäkseen työtehtävistään. Suurimpia haasteita viestinnässä oli kynnys kysyä apua, vastausten saaminen ja tavoitettavuus sekä sosiaalisten suhteiden ylläpito. Tulosten perusteella oli pääteltävissä, että mielipiteet viestinnästä kuitenkin jakautuvat jossain määrin.
Viestinnästä hybridityössä toteutettiin finanssialan yritykseen kvantitatiivinen eli määrällinen sähköinen kysely. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia hybridityömuodon viestinnästä. Selvitys haluttiin toteuttaa, koska oli tärkeä tietää, mikä on kyseisen organisaation viestinnän tila sillä organisaatiossa on työskennelty hybridityömuodossa useamman vuoden ajan.
Kyselyn tulokset olivat suurilta osin hyviä. Työntekijät kokivat olevansa melko tyytyväisiä viestintään eikä kovin suuria muutoksia ole tarpeen toteuttaa. Työntekijät kokivat saavansa riittävästi tietoa selviytyäkseen työtehtävistään. Suurimpia haasteita viestinnässä oli kynnys kysyä apua, vastausten saaminen ja tavoitettavuus sekä sosiaalisten suhteiden ylläpito. Tulosten perusteella oli pääteltävissä, että mielipiteet viestinnästä kuitenkin jakautuvat jossain määrin.