Kauneusvaikuttajien kiinnostavuus Instagramissa
Kanerva, Anni (2024)
Kanerva, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314636
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on noussut viime vuosina suureen suosioon ja osoittautunut tehokkaaksi markkinointitavaksi erityisesti siksi, että sosiaalisen median käyttö lisääntyy jatkuvasti. Instagram on yhä vaikuttajien ja yrityksien suosima alusta vaikuttajamarkkinoinnille, vaikka TikTokin suosio kasvaakin kovaa tahtia. Yksi suurimmista vaikuttajamarkkinoinnin segmenteistä on kauneus, jonka vuoksi on aiheellista tutkia millaiset kauneusvaikuttajat ovat kiinnostavia Instagramissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mikä tekee kauneusvaikuttajasta kiinnostavan Instagramissa kuluttajan näkökulmasta. Tavoitteena oli ymmärtää millaiset kauneusvaikuttajan luonteenpiirteet ja ominaisuudet ovat kohderyhmän mielestä kiinnostavuuden kannalta tärkeitä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen ja miten tehty sisältö tekee kauneusvaikuttajasta kiinnostavan. Tavoitteena oli myös selvittää vaikuttaako kaupallinen yhteistyö kauneusvaikuttajan kiinnostavuuteen sekä miten kauneusvaikuttajat voivat sitouttaa kuluttajia. Tutkimus kauneusvaikuttajan kiinnostavuudesta avaa mielenkiintoisen kuluttajien näkökulman nykypäivän vaikuttajamarkkinointiin. Tutkimuksen aihe on hyödyllinen kauneusvaikuttajille ja kauneusalan yrityksille sekä henkilöille, jotka haluaisivat ryhtyä kauneusvaikuttajiksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin määrälliselle tutkimukselle ominaisella tavalla eli kyselylomaketta käyttäen. Kohderyhmäksi valikoitui 18–34-vuotiaat henkilöt, jotka seuraavat vähintään yhtä kauneusvaikuttajaa Instagramissa. Kyselylomakkeeseen vastasi kohderyhmästä yhteensä 77 henkilöä. Tutkimustulokset analysoitiin hyödyntäen Webropol- sovelluksen analysointityökalua. Tutkimustuloksissa käytettiin Kruskal Wallisin merkitsevyystestiä, jonka tarkoitus oli löytää taustamuuttujien ja kysymyksien välisien muuttujien merkitsevyyttä.
Tutkimuksen tulokset vastasivat tutkimusongelmaan ja ne tukivat teoreettista osuutta. Kyselylomakkeesta saatujen tuloksien perusteella kauneusvaikuttajan kiinnostavuuteen liittyy paljon erilaisia tekijöitä. Kauneusvaikuttajan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat aitous, rehellisyys ja luotettavuus. Tutkimustulokset paljastivat, että mitä iäkkäämpi kyselylomakkeen vastaaja oli kyseessä, sitä tärkeämpänä hän näki kyseiset ominaisuudet. Kaupallinen sisältö ei ole merkityksellinen tekijä kiinnostavuuden kannalta suurimman osan mielestä, mutta silti yli kolmasosa vastaajista kokee sen kuitenkin vaikuttavan negatiivisesti. Kaupallinen yhteistyö saa kyseiset vastaajat kyseenalaistamaan ja epäilemään vaikuttajan sanojen aitoutta. Tutkimuksen perusteella vastaajat seuraavat kauneusvaikuttajia, koska he saavat inspiraatiota kauneudenhoitoon ja meikkaukseen, he haluavat kuulla tuotearvosteluja ja mielipiteitä ennen ostopäätöstä sekä he nauttivat kauneusvaikuttajien tuottamasta sisällöstä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2024.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mikä tekee kauneusvaikuttajasta kiinnostavan Instagramissa kuluttajan näkökulmasta. Tavoitteena oli ymmärtää millaiset kauneusvaikuttajan luonteenpiirteet ja ominaisuudet ovat kohderyhmän mielestä kiinnostavuuden kannalta tärkeitä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millainen ja miten tehty sisältö tekee kauneusvaikuttajasta kiinnostavan. Tavoitteena oli myös selvittää vaikuttaako kaupallinen yhteistyö kauneusvaikuttajan kiinnostavuuteen sekä miten kauneusvaikuttajat voivat sitouttaa kuluttajia. Tutkimus kauneusvaikuttajan kiinnostavuudesta avaa mielenkiintoisen kuluttajien näkökulman nykypäivän vaikuttajamarkkinointiin. Tutkimuksen aihe on hyödyllinen kauneusvaikuttajille ja kauneusalan yrityksille sekä henkilöille, jotka haluaisivat ryhtyä kauneusvaikuttajiksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin määrälliselle tutkimukselle ominaisella tavalla eli kyselylomaketta käyttäen. Kohderyhmäksi valikoitui 18–34-vuotiaat henkilöt, jotka seuraavat vähintään yhtä kauneusvaikuttajaa Instagramissa. Kyselylomakkeeseen vastasi kohderyhmästä yhteensä 77 henkilöä. Tutkimustulokset analysoitiin hyödyntäen Webropol- sovelluksen analysointityökalua. Tutkimustuloksissa käytettiin Kruskal Wallisin merkitsevyystestiä, jonka tarkoitus oli löytää taustamuuttujien ja kysymyksien välisien muuttujien merkitsevyyttä.
Tutkimuksen tulokset vastasivat tutkimusongelmaan ja ne tukivat teoreettista osuutta. Kyselylomakkeesta saatujen tuloksien perusteella kauneusvaikuttajan kiinnostavuuteen liittyy paljon erilaisia tekijöitä. Kauneusvaikuttajan tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat aitous, rehellisyys ja luotettavuus. Tutkimustulokset paljastivat, että mitä iäkkäämpi kyselylomakkeen vastaaja oli kyseessä, sitä tärkeämpänä hän näki kyseiset ominaisuudet. Kaupallinen sisältö ei ole merkityksellinen tekijä kiinnostavuuden kannalta suurimman osan mielestä, mutta silti yli kolmasosa vastaajista kokee sen kuitenkin vaikuttavan negatiivisesti. Kaupallinen yhteistyö saa kyseiset vastaajat kyseenalaistamaan ja epäilemään vaikuttajan sanojen aitoutta. Tutkimuksen perusteella vastaajat seuraavat kauneusvaikuttajia, koska he saavat inspiraatiota kauneudenhoitoon ja meikkaukseen, he haluavat kuulla tuotearvosteluja ja mielipiteitä ennen ostopäätöstä sekä he nauttivat kauneusvaikuttajien tuottamasta sisällöstä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2024.