Sisäisen liikenteen turvallisuuden kehittäminen : case Valmet Automotive EV Power Oy
Pelkonen, Karri (2024)
Pelkonen, Karri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214568
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli analysoida Valmet Automotive EV Power Oy:n Salon tuotantolaitoksen sisäiseen liikenteeseen liittyviä turvallisuushavaintoja ja kehittää mahdollisia ratkaisuja, joilla voitaisiin pienentää sisäisen liikenteen turvallisuuden riskejä.
Teoriaosassa pohjustetaan työn tarpeellisuutta peilaamalla aihetta voimassa olevaan lainsäädäntöön, suosituksiin ja ohjeistuksiin. Tässä teoriaosassa avataan myös yrityksen käytössä olevan Quentic-järjestelmän toimintaa ja käyttökohteita. Lisäksi teoriaosassa avataan akkuteollisuuden erityisiä riskejä, ja vaatimuksia, jotka johtuvat litiumioniakkujen käsittelystä.
Varsinaisessa suoritusosassa käsitellään minkä kaltaista dataa työssä analysoitiin, mitä kyseisestä datasta tutkittiin ja mitä tuloksia saatiin. Datasta saatiin selvitettyä tehtaan suurimmat riskikohteet, mihin tilanteisiin liittyvät turvallisuusilmoitukset olivat eniten edustettuna, sekä miten eri muuttujat kuten kellonaika ja viikonpäivä vaikuttivat ilmoitusten määrään. Koostettiin datan pohjalta kehitysehdotuksia, joilla voidaan vähentää sisäiseen liikenteeseen liittyviä läheltä piti -tilanteita. Suurimmat löydökset kehityskohteiksi olivat muun muassa liikennesuunnitelman luominen sekä työntekijöiden perehdytyksen kehittäminen.
Teoriaosassa pohjustetaan työn tarpeellisuutta peilaamalla aihetta voimassa olevaan lainsäädäntöön, suosituksiin ja ohjeistuksiin. Tässä teoriaosassa avataan myös yrityksen käytössä olevan Quentic-järjestelmän toimintaa ja käyttökohteita. Lisäksi teoriaosassa avataan akkuteollisuuden erityisiä riskejä, ja vaatimuksia, jotka johtuvat litiumioniakkujen käsittelystä.
Varsinaisessa suoritusosassa käsitellään minkä kaltaista dataa työssä analysoitiin, mitä kyseisestä datasta tutkittiin ja mitä tuloksia saatiin. Datasta saatiin selvitettyä tehtaan suurimmat riskikohteet, mihin tilanteisiin liittyvät turvallisuusilmoitukset olivat eniten edustettuna, sekä miten eri muuttujat kuten kellonaika ja viikonpäivä vaikuttivat ilmoitusten määrään. Koostettiin datan pohjalta kehitysehdotuksia, joilla voidaan vähentää sisäiseen liikenteeseen liittyviä läheltä piti -tilanteita. Suurimmat löydökset kehityskohteiksi olivat muun muassa liikennesuunnitelman luominen sekä työntekijöiden perehdytyksen kehittäminen.