Miten meillä menee? : ammattiin opiskelevien nuorten ajatuksia hyvinvoinnista sekä tulevaisuuden urapoluista
Riihonen, Ulla (2024)
Riihonen, Ulla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214585
Tiivistelmä
Ammattiin opiskelevien nuorten ajatukset omasta hyvinvoinnistaan, tulevaisuuden työhyvinvoinnista sekä urapoluista antavat pohjaa oppilaitoksen hyvinvointijohtamisen kehittämiselle. Tämä kyselytutkimus täydentää Luotsi-hankkeen tavoitteita oppilaitoksen hyvinvointijohtamisen ja alueellisen hyvinvointiyhteistyön kehittämisessä työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Nuoret ymmärtävät hyvinvoinnin merkityksen ja osaavat nimetä siihen vaikuttavia tekijöitä. Riittävän levon ja unen merkitys, vapaa-aika, fyysinen ja psyykkinen aktiivisuus sekä ihmissuhteet ovat tärkeitä hyvinvoinnin tekijöitä nuorilla. Laadukas ja asiantunteva opetus, sosiaaliset suhteet sekä fyysinen ja psyykkinen terveys määrittävät nuorten mielestä tulevaisuuden työhyvinvointia merkittävästi. Suuri osa ammattiin opiskelevista nuorista haluaa opiskella lisää myös ammattikoulun jälkeen, osa haluaa suoraan työelämään ja osalle tulevaisuus on vielä suuri kysymysmerkki.
Nuoria on tuettava riittävästi aikuisuuden kynnyksellä, jotta jokaiselle olisi tasapuoliset ja yhtenevät tiedot ja taidot tulevaisuuteen. Oppilaitoshyvinvoinnin merkitys on suuri ja sillä saattaa olla myös vaikutusta tulevaisuuden työhyvinvointiin ja tulevaisuuden urapolkuihin.
Nuoret ymmärtävät hyvinvoinnin merkityksen ja osaavat nimetä siihen vaikuttavia tekijöitä. Riittävän levon ja unen merkitys, vapaa-aika, fyysinen ja psyykkinen aktiivisuus sekä ihmissuhteet ovat tärkeitä hyvinvoinnin tekijöitä nuorilla. Laadukas ja asiantunteva opetus, sosiaaliset suhteet sekä fyysinen ja psyykkinen terveys määrittävät nuorten mielestä tulevaisuuden työhyvinvointia merkittävästi. Suuri osa ammattiin opiskelevista nuorista haluaa opiskella lisää myös ammattikoulun jälkeen, osa haluaa suoraan työelämään ja osalle tulevaisuus on vielä suuri kysymysmerkki.
Nuoria on tuettava riittävästi aikuisuuden kynnyksellä, jotta jokaiselle olisi tasapuoliset ja yhtenevät tiedot ja taidot tulevaisuuteen. Oppilaitoshyvinvoinnin merkitys on suuri ja sillä saattaa olla myös vaikutusta tulevaisuuden työhyvinvointiin ja tulevaisuuden urapolkuihin.