VIP-lisäpalveluiden myynti yritysasiakkaille Tikkurila Festivaaleilla
Harjula, Tiia (2024)
Harjula, Tiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214591
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena Nelonen Media Liven omistamalle Tikkurila Festivaalille. Nelonen Media Live on Sanoma Media Finlandin liiketoimintayksikkö ja yksi Suomen suurimmista tapahtumajärjestäjistä. Tikkurila Festivaali on musiikkifestivaali, jota on järjestetty vuosittain Vantaan Hiekkaharjun urheilupuistossa vuodesta 2014. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää festivaalin tuotetarjontaa ja myyntiprosessia yritysasiakkaille. Tutkimuksessa hyödynnettiin teoriaa, joka käsitteli myyntiprosessin vaiheita, suoramyynnin käsitettä sekä inbound-markkinoinnin hyödyntämistä osana myyntiä. Lisäksi teoreettisessa osuudessa syvennyttiin VIP-palvelun hyödyntämiseen festivaalialalla. Kehittämistutkimuksessa hyödynnettiin teorian lisäksi laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Empiirisenä menetelmänä käytettiin haastatteluja, työpajaa sekä kilpailija-analyysia. Haastattelut toteutettiin kahdelle Nelonen Media Liven tuotantopäällikölle. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin vuonna 2023 toteutettua kilpailija-analyysiä sekä vuoden 2023 festivaalikävijöiden VIP-kävijäkyselyiden tuloksia. Osana opinnäytetyötä järjestettiin työpaja, jonka tarkoituksena oli ideoida VIP-lisäpalveluita Nelonen Media Liven festivaaleille. Työpajaan osallistuivat Nelonen Media Liven tuotantopäälliköt. Opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin Tikkurila Festivaalille VIP-lisätuotepaketti, jonka kohderyhmänä ovat yritysasiakkaat. Tuotteen on tarkoitus palvella yritysasiakkaiden tarpeita aiempaa paremmin ja rikastaa kävijöiden festivaalikokemusta ja näin saada festivaaleille uutta asiakaskuntaa ja kasvattaa myyntiä. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena laadittiin kehitysehdotuksia tuotteen myyntiprosessin parantamiseen.
Tuloksista kävi ilmi, että Tikkurila Festivaalin tuotetarjonnassa on ollut hyödyntämätöntä
potentiaalia yritysasiakkaille suunnatuissa tuotteissa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että jo pienilläkin muutoksilla myyntiprosessia ja tuotetarjontaa voidaan kehittää huomattavasti. Tutkimuksesta löytyi monta kehitysehdotusta myynnin parantamiseksi tulevaisuudessa. Näitä ovat muun muassa tapahtuman nettisivujen VIP-osion kehittäminen sekä uuden yritysasiakkaille suunnatun tuotepaketin lanseeraus.
Tuloksista kävi ilmi, että Tikkurila Festivaalin tuotetarjonnassa on ollut hyödyntämätöntä
potentiaalia yritysasiakkaille suunnatuissa tuotteissa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että jo pienilläkin muutoksilla myyntiprosessia ja tuotetarjontaa voidaan kehittää huomattavasti. Tutkimuksesta löytyi monta kehitysehdotusta myynnin parantamiseksi tulevaisuudessa. Näitä ovat muun muassa tapahtuman nettisivujen VIP-osion kehittäminen sekä uuden yritysasiakkaille suunnatun tuotepaketin lanseeraus.