Myynnin ja markkinoinnin opetus uudessa opetussuunnitelmassa
Jalonen, Eeva (2024)
Jalonen, Eeva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214437
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelman uusi opetussuunnitelma astuu voimaan syksyllä 2024. Valinnaisten opintojen määrä koulutuksessa lisääntyy, mikä aiheuttaa useita muutoksia sekä perus- että aineopintojen rakenteisiin ja laajuuksiin. Esimerkiksi aiemmin 4 op:n laajuinen Biotuotteiden B2B-markkinointi -opintojakso korvataan uudella 3 op:n Myynti ja markkinointi -opintojaksolla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista myynti- ja markkinointiteemoihin liittyvää osaamista biotuotetekniikan insinööreillä tulisi olla, sekä saada askelmerkkejä siihen, mihin suuntaan ja miten liiketalouteen liittyviä opintoja tulisi TAMKissa kehittää. Työn tarkoituksena oli kartoittaa asiaa niin kirjallisuuden kuin työelämänkin näkökulmasta. Kirjallisten lähteiden avulla tutustuttiin mm. muiden suomalaisten ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmiin. Työelämää kuultiin sekä haastattelun että kyselyn kautta. Opinnäytetyö toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelman toimeksiannosta keväällä 2024.
Viittä myynnin ja/tai markkinoinnin parissa työskentelevää henkilöä haastateltiin avoimen teemahaastattelun menetelmin insinöörin liiketoimintaosaamiseen liittyen. Haastattelujen avulla saatiin muodostettua laajempi kokonaiskuva aiheesta ja luotua kysely, joka lähetettiin useille mm. kemian- ja metsäbiotuotealan yrityksissä myynnin tai markkinoinnin parissa työskenteleville insinööreille. Kyselytutkimuksella selvitettiin vastaajien mielipiteitä siitä, kuinka oleelliseksi he kokivat sekä nykyisen Biotuotteiden B2B-markkinointi -opintojakson että haastatteluissa esiinnousseiden eri aihealueiden sisällyttämisen uuteen Myynti ja markkinointi -opintojaksoon.
Tuloksista selvisi, että työelämä kokee myynnin ja markkinoinnin opetuksen insinööreille tärkeäksi. Insinöörit koettiin myös lahjakkaiksi myyjiksi ja markkinoijiksi. Haastatteluissa korostui etenkin ihmis- ja asiakaslähtöisyyden tärkeys myynti- ja markkinointityössä. Kyselytutkimuksessa monet aiemman Biotuotteiden B2B-markkinointi -opintojakson aihealueet sekä haastatteluissa esiin nousseet uudet aihealueet koettiin oleellisiksi. Aihealueita on huomattavan paljon, joten uuteen 3 op:n Myynti ja markkinointi -opintojaksoon mukaan otettavien aiheiden rajaus sekä uuden opintojakson sisällön ja toteutuksen suunnittelu ovatkin hyviä jatkotutkimus- ja kehittämiskohteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista myynti- ja markkinointiteemoihin liittyvää osaamista biotuotetekniikan insinööreillä tulisi olla, sekä saada askelmerkkejä siihen, mihin suuntaan ja miten liiketalouteen liittyviä opintoja tulisi TAMKissa kehittää. Työn tarkoituksena oli kartoittaa asiaa niin kirjallisuuden kuin työelämänkin näkökulmasta. Kirjallisten lähteiden avulla tutustuttiin mm. muiden suomalaisten ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmiin. Työelämää kuultiin sekä haastattelun että kyselyn kautta. Opinnäytetyö toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelman toimeksiannosta keväällä 2024.
Viittä myynnin ja/tai markkinoinnin parissa työskentelevää henkilöä haastateltiin avoimen teemahaastattelun menetelmin insinöörin liiketoimintaosaamiseen liittyen. Haastattelujen avulla saatiin muodostettua laajempi kokonaiskuva aiheesta ja luotua kysely, joka lähetettiin useille mm. kemian- ja metsäbiotuotealan yrityksissä myynnin tai markkinoinnin parissa työskenteleville insinööreille. Kyselytutkimuksella selvitettiin vastaajien mielipiteitä siitä, kuinka oleelliseksi he kokivat sekä nykyisen Biotuotteiden B2B-markkinointi -opintojakson että haastatteluissa esiinnousseiden eri aihealueiden sisällyttämisen uuteen Myynti ja markkinointi -opintojaksoon.
Tuloksista selvisi, että työelämä kokee myynnin ja markkinoinnin opetuksen insinööreille tärkeäksi. Insinöörit koettiin myös lahjakkaiksi myyjiksi ja markkinoijiksi. Haastatteluissa korostui etenkin ihmis- ja asiakaslähtöisyyden tärkeys myynti- ja markkinointityössä. Kyselytutkimuksessa monet aiemman Biotuotteiden B2B-markkinointi -opintojakson aihealueet sekä haastatteluissa esiin nousseet uudet aihealueet koettiin oleellisiksi. Aihealueita on huomattavan paljon, joten uuteen 3 op:n Myynti ja markkinointi -opintojaksoon mukaan otettavien aiheiden rajaus sekä uuden opintojakson sisällön ja toteutuksen suunnittelu ovatkin hyviä jatkotutkimus- ja kehittämiskohteita.