Vastuullinen ryhmämatka suomalaisille matkailijoille Japaniin
Myllymäki, Janette (2024)
Myllymäki, Janette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314662
Tiivistelmä
Kestävyys on noussut suureksi aiheeksi niin matkailualla. Kestävämpiä ratkaisuja matkailuun tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Myös asiakkaat ymmärtävät kestävyyden tärkeyden, ja moni haluaa ottaa huomion kestävyyden matkoillaan.
Tämän opinnäytetyön myötä halutaan olla mukana rakentamassa kestävämpää matkailualaa. Työn tavoitteena on luoda vastuullinen ryhmämatka suomalaisille X-sukupolven pariskunnille Japaniin. Kohderyhmään kuuluvat ovat jo entuudestaan tottuneita matkailijoita, mutta kasvava huoli matkailun aiheuttamista ympäristöhaitoista estää lähtemästä pidemmälle matkalle. Työn aihe on rajattu matkailutuotteen suunnitteluprosessiin ja työ toteutetaan produktityyppisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi matkailupalvelun komponenttimalli ja miten luodaan matkailupalvelu. Matkailupalvelun luominen on monivaiheinen prosessi, jotka seurataan tarkasti tuotetta kehittäessä. Sen vaiheet ovat liikeidean kehittäminen, palveluprosessin kehittäminen, markkinatestaus, kaupallistaminen sekä kaupallistamisen
jälkeen tehtävä arviointi. Tätä osuutta käytettiin hyväksi itse matkan suunnitteluprosessissa. Tietoperustaan sisältyy osuus vastuullisuudesta matkailussa, ja kestävän kehityksen sekä vastuullisuuden eroista; vastuullisuus tarkoittaa vastuun ottamista ja sen kantamista, ja kestävyys puolestaan tarkoittaa ihmisten aloittamia prosesseja, joiden tarkoituksena on säilyttää luonto ja yhteiskunta elinkelpoisina.
Empiirisessä osuudessa matkan suunnitteluprosessi seuraa tietoperustassa esitettyä matkailupalvelun suunnitteluprosessin mallia. Suunnitteluprosessissa otetaan huomioon kestävän matkailun ominaisuudet. Matkan ohjelmaa suunniteltaessa otetaan huomioon valitun kohderyhmä ja heidän mielenkiintonsa. Matkan aikana kirjoittaja toimii itse oppaana ja ryhmän vetäjän roolissa. Matkan kohteiden valintaan vaikuttaa kohteen tuoma arvo suhteessa kohderyhmän mielenkiintoihin ja tarpeisiin.
Valmis matkailutuote on kaiken kaikkiaan 11 päivää kestävä matka Japanin kolmeen prefektuuriin, Kiotoon, Gifuun sekä Naraan. Kestävyys on otettu huomioon läpi matkan niin hyvin, kuin suinkin mahdollista. Kestävyyden varmistamiseksi käytiin Travelifen verkkokurssi, jonka perimmäinen tarkoitus on kouluttaa kestävään kehitykseen sitoutuneiden matkailuyritysten henkilökuntaa. Matkan ohjelma koostuu kulttuuriaktiviteeteista, nähtävyyksistä ja toiminnallisista aktiviteeteista. Matkan ohjelman rakentamisessa otettiin huomioon kohderyhmä, ja heidän tarpeensa ja kiinnostuksensa. Kirjoittajan mielestä matkan suunnittelu onnistui hyvin, ja lopullinen tuote on yksityiskohtainen ja suunniteltu kestävästi. Suunnitteluprosessin ulkopuolelle jäi markkinointi sekä hinnoittelu. Nämä voisi ottaa mukaan seuraavaan kehitysprosessiin.
Tämän opinnäytetyön myötä halutaan olla mukana rakentamassa kestävämpää matkailualaa. Työn tavoitteena on luoda vastuullinen ryhmämatka suomalaisille X-sukupolven pariskunnille Japaniin. Kohderyhmään kuuluvat ovat jo entuudestaan tottuneita matkailijoita, mutta kasvava huoli matkailun aiheuttamista ympäristöhaitoista estää lähtemästä pidemmälle matkalle. Työn aihe on rajattu matkailutuotteen suunnitteluprosessiin ja työ toteutetaan produktityyppisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi matkailupalvelun komponenttimalli ja miten luodaan matkailupalvelu. Matkailupalvelun luominen on monivaiheinen prosessi, jotka seurataan tarkasti tuotetta kehittäessä. Sen vaiheet ovat liikeidean kehittäminen, palveluprosessin kehittäminen, markkinatestaus, kaupallistaminen sekä kaupallistamisen
jälkeen tehtävä arviointi. Tätä osuutta käytettiin hyväksi itse matkan suunnitteluprosessissa. Tietoperustaan sisältyy osuus vastuullisuudesta matkailussa, ja kestävän kehityksen sekä vastuullisuuden eroista; vastuullisuus tarkoittaa vastuun ottamista ja sen kantamista, ja kestävyys puolestaan tarkoittaa ihmisten aloittamia prosesseja, joiden tarkoituksena on säilyttää luonto ja yhteiskunta elinkelpoisina.
Empiirisessä osuudessa matkan suunnitteluprosessi seuraa tietoperustassa esitettyä matkailupalvelun suunnitteluprosessin mallia. Suunnitteluprosessissa otetaan huomioon kestävän matkailun ominaisuudet. Matkan ohjelmaa suunniteltaessa otetaan huomioon valitun kohderyhmä ja heidän mielenkiintonsa. Matkan aikana kirjoittaja toimii itse oppaana ja ryhmän vetäjän roolissa. Matkan kohteiden valintaan vaikuttaa kohteen tuoma arvo suhteessa kohderyhmän mielenkiintoihin ja tarpeisiin.
Valmis matkailutuote on kaiken kaikkiaan 11 päivää kestävä matka Japanin kolmeen prefektuuriin, Kiotoon, Gifuun sekä Naraan. Kestävyys on otettu huomioon läpi matkan niin hyvin, kuin suinkin mahdollista. Kestävyyden varmistamiseksi käytiin Travelifen verkkokurssi, jonka perimmäinen tarkoitus on kouluttaa kestävään kehitykseen sitoutuneiden matkailuyritysten henkilökuntaa. Matkan ohjelma koostuu kulttuuriaktiviteeteista, nähtävyyksistä ja toiminnallisista aktiviteeteista. Matkan ohjelman rakentamisessa otettiin huomioon kohderyhmä, ja heidän tarpeensa ja kiinnostuksensa. Kirjoittajan mielestä matkan suunnittelu onnistui hyvin, ja lopullinen tuote on yksityiskohtainen ja suunniteltu kestävästi. Suunnitteluprosessin ulkopuolelle jäi markkinointi sekä hinnoittelu. Nämä voisi ottaa mukaan seuraavaan kehitysprosessiin.