Opas mainehaittojen hallintaan : sosiaalisen median rooli yritysten maineenhallinnassa
Uttula, Oona (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214522
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä yleishyödyllinen opas eri alojen yrittäjille mainehaittojen ehkäisystä, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata kysymykseen siitä, millä tavalla sosiaalisen median vaikutus näkyy yritysten mainehaittojen leviämisessä ja miten yritysten tulisi siihen varautua, eli minkälaisilla strategioilla yritysten on mahdollista hallita tätä vaikutusta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muun muassa sitä, mitä tarkoitetaan mainehaittojen ehkäisyllä, miten kriisiviestintä linkittyy mainehaittojen ehkäisyyn sekä mikä on sosiaalisen median rooli yrityksen mainehaittojen ehkäisyssä. Haastatteluosuudessa käydään läpi haastattelututkimuksen tuloksia esimerkiksi siitä, millaisia mainehaittojen ennaltaehkäisyn strategioita yritykset käyttävät sosiaalisessa mediassa ja onko yrityksillä kriisiviestintäsuunnitelmaa, kuinka se on muodostettu sekä kuinka usein suunnitelmaa päivitetään. Opinnäytetyön lopussa käsitellään haastattelutulosten johtopäätöksiä ja itse opinnäytetyöprosessia.
Opinnäytetyön tulokset voivat hyödyttää varsinkin yritysten markkinointi- ja viestintäosastoja sekä johtoa, joille maineenhallinta yrityksissä yleensä kuuluu. Lisäksi tulokset voivat auttaa muita alan asiantuntijoita, kuten markkinointi- ja viestintäkonsultteja, jotka auttavat yrityksiä maineenhallinnassa. Tulokset voivat auttaa myös yritysjohtoa päätöksenteossa, kun arvioidaan yrityksen maineeseen liittyviä riskejä ja päätetään toimintatavoista maineen suojelemiseksi. Hyötyjä voivat olla esi-merkiksi parempi ymmärrys siitä, millaisia riskejä yrityksen maineenhallintaan liittyy, miten mainehaittoja voidaan ennaltaehkäistä ja miten mainehaitoista voidaan selvitä, erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Tulosten avulla yritykset voivat kehittää tehokkaampia maineenhallintastrategioita ja välttää mainehaittojen aiheuttamia taloudellisia ja sosiaalisia haittoja. Parhaimmillaan opinnäytetyö saattaa auttaa jopa ylläpitämään työpaikkoja, jos sillä ehkäistään yritysten joutumista mainehaittojen vuoksi konkurssiin tai yritysten asiakasmäärän ja yhteistyökumppaneiden rajua laskua. Se voi myös auttaa muuttamaan jo olemassa olevien yritysten yrityskulttuuria paremmaksi. Toisaalta opinnäytetyö voi antaa lisävarmuutta yritystoiminnan aloittamista harkitseville siten, että he tuntevat hallitsevansa entistä paremmin yrityksen mainehaittojen ehkäisyn. Lisäksi opinnäytetyöstä on apua myös yksilöille, joilla ei ole aikomustakaan aloittaa yritystoimintaa, sillä samat maineenhallinnan sosiaalisen median pelisäännöt pätevät yhtä hyvin niin yrityksiin kuin yksittäisiin henkilöihinkin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muun muassa sitä, mitä tarkoitetaan mainehaittojen ehkäisyllä, miten kriisiviestintä linkittyy mainehaittojen ehkäisyyn sekä mikä on sosiaalisen median rooli yrityksen mainehaittojen ehkäisyssä. Haastatteluosuudessa käydään läpi haastattelututkimuksen tuloksia esimerkiksi siitä, millaisia mainehaittojen ennaltaehkäisyn strategioita yritykset käyttävät sosiaalisessa mediassa ja onko yrityksillä kriisiviestintäsuunnitelmaa, kuinka se on muodostettu sekä kuinka usein suunnitelmaa päivitetään. Opinnäytetyön lopussa käsitellään haastattelutulosten johtopäätöksiä ja itse opinnäytetyöprosessia.
Opinnäytetyön tulokset voivat hyödyttää varsinkin yritysten markkinointi- ja viestintäosastoja sekä johtoa, joille maineenhallinta yrityksissä yleensä kuuluu. Lisäksi tulokset voivat auttaa muita alan asiantuntijoita, kuten markkinointi- ja viestintäkonsultteja, jotka auttavat yrityksiä maineenhallinnassa. Tulokset voivat auttaa myös yritysjohtoa päätöksenteossa, kun arvioidaan yrityksen maineeseen liittyviä riskejä ja päätetään toimintatavoista maineen suojelemiseksi. Hyötyjä voivat olla esi-merkiksi parempi ymmärrys siitä, millaisia riskejä yrityksen maineenhallintaan liittyy, miten mainehaittoja voidaan ennaltaehkäistä ja miten mainehaitoista voidaan selvitä, erityisesti sosiaalisessa mediassa.
Tulosten avulla yritykset voivat kehittää tehokkaampia maineenhallintastrategioita ja välttää mainehaittojen aiheuttamia taloudellisia ja sosiaalisia haittoja. Parhaimmillaan opinnäytetyö saattaa auttaa jopa ylläpitämään työpaikkoja, jos sillä ehkäistään yritysten joutumista mainehaittojen vuoksi konkurssiin tai yritysten asiakasmäärän ja yhteistyökumppaneiden rajua laskua. Se voi myös auttaa muuttamaan jo olemassa olevien yritysten yrityskulttuuria paremmaksi. Toisaalta opinnäytetyö voi antaa lisävarmuutta yritystoiminnan aloittamista harkitseville siten, että he tuntevat hallitsevansa entistä paremmin yrityksen mainehaittojen ehkäisyn. Lisäksi opinnäytetyöstä on apua myös yksilöille, joilla ei ole aikomustakaan aloittaa yritystoimintaa, sillä samat maineenhallinnan sosiaalisen median pelisäännöt pätevät yhtä hyvin niin yrityksiin kuin yksittäisiin henkilöihinkin.