Uuden risteilyaluksen koneiston metanolivalmius - Automaatiojärjestelmien asennus- ja käyttöönottosuunnitelma
Männistö, Aleksi (2024)
Männistö, Aleksi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314693
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin uuden Mein Schiff 7 -risteilyaluksen metanolivalmiuden järjestelmiä sähköasennusten ja automaation näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää metanolivalmiuden merkitys ja vaikutukset aluksen sähkö- ja automaatiojärjestelmiin sekä tarkastella metanolipolttoaineen ominaisuuksia, etuja ja haasteita merenkulussa.
Metanoli on tunnistettu potentiaaliseksi vähäpäästöiseksi polttoaineeksi, joka voi auttaa alaa vastaamaan tiukentuviin ympäristövaatimuksiin. Työssä tutkittiin metanolipolttoainejärjestelmän asennus- ja käyttöönottosuunnitelman taustaa, sähköasennusten edellytyksiä sekä tarvittavia standardeja. Erityisesti käsiteltiin metanolin asennusvaatimuksia ja turvallisuuteen liittyviä riskiarviointeja, kuten HAZID- ja HAZOP-tutkimuksia, jotka suoritettiin aluksen turvallisuuden varmistamiseksi.
Opinnäytetyö käsittelee keskeisiä tiloja, joissa käsitellään metanolia sekä automaatiojärjestelmiä, jotka liittyvät metanolivalmiuteen, kuten inertointi- ja kaasun havaitsemisjärjestelmät sekä metanolinsiirto- ja pilssikaivojärjestelmät. Työssä esitellään näiden järjestelmien toimintaperiaatteita, jotka ovat avainasemassa metanolin turvallisessa käsittelyssä ja käytössä aluksella.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin metanolijärjestelmän sähköasennusten seurantaraportti, joka auttaa hallitsemaan projektin edistymistä ja tehostamaan työn toteutusta. Lisäksi luotiin käyttöönottoprotokolla, joka sisältää automaatiopisteiden testauksen varmistamaan järjestelmien toimivuuden.
Opinnäytetyö osoittaa, että metanoli voi olla merkittävä osa tulevaisuuden kestäviä polttoaineratkaisuja risteilyalalla ja että, hyvä projektinhallinta on avainasemassa projektien onnistumiselle.
Metanoli on tunnistettu potentiaaliseksi vähäpäästöiseksi polttoaineeksi, joka voi auttaa alaa vastaamaan tiukentuviin ympäristövaatimuksiin. Työssä tutkittiin metanolipolttoainejärjestelmän asennus- ja käyttöönottosuunnitelman taustaa, sähköasennusten edellytyksiä sekä tarvittavia standardeja. Erityisesti käsiteltiin metanolin asennusvaatimuksia ja turvallisuuteen liittyviä riskiarviointeja, kuten HAZID- ja HAZOP-tutkimuksia, jotka suoritettiin aluksen turvallisuuden varmistamiseksi.
Opinnäytetyö käsittelee keskeisiä tiloja, joissa käsitellään metanolia sekä automaatiojärjestelmiä, jotka liittyvät metanolivalmiuteen, kuten inertointi- ja kaasun havaitsemisjärjestelmät sekä metanolinsiirto- ja pilssikaivojärjestelmät. Työssä esitellään näiden järjestelmien toimintaperiaatteita, jotka ovat avainasemassa metanolin turvallisessa käsittelyssä ja käytössä aluksella.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin metanolijärjestelmän sähköasennusten seurantaraportti, joka auttaa hallitsemaan projektin edistymistä ja tehostamaan työn toteutusta. Lisäksi luotiin käyttöönottoprotokolla, joka sisältää automaatiopisteiden testauksen varmistamaan järjestelmien toimivuuden.
Opinnäytetyö osoittaa, että metanoli voi olla merkittävä osa tulevaisuuden kestäviä polttoaineratkaisuja risteilyalalla ja että, hyvä projektinhallinta on avainasemassa projektien onnistumiselle.