Companies’ Perspective to Job Shadowing Program of HAMK International Business Degree Students
Arvela, Henna (2024)
Arvela, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314679
Tiivistelmä
Yritysten ja ammattikorkeakoulun opiskelijoiden välistä yhteistyötä edistäen, tässä opinnäytetyössä tutkitaan uuden tukikeinon mahdollisuutta edistää opiskelijoiden työelämäyhteyksiä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mahdollisen työn varjostamisen ohjelman hyötyjä ja haasteita yritysten näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan arvioida mahdollisuuksia toteuttaa ja suunnitella työn varjostamisen ohjelma sekä havaita tekijöitä, joiden avulla paikalliset yritykset saataisiin mukaan toimintaan. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) International Business (IB) -koulutusohjelma.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu organisaation kehittämisestä ja henkilöstön kehittämisestä. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa pureudutaan pääkäsitteisiin. Tutkimusaihetta koskevien tieteellisten julkaisujen vähäisen määrän vuoksi aiempia tutkimuksia työn varjostamisen ohjelmista terveydenhuollon alalta ja johtamiskoulutuksesta sekä Suomessa työn varjostusta hyödyntäviä hankkeita käsitellään laajemmin. Tutkimuksessa toteutettiin puolistrukturoituja haastatteluja Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä sijaitsevien yritysten ja organisaatioiden edustajien kanssa sekä paikallisen lukion opinto-ohjaajan kanssa, jolla on kokemusta työn varjostamisen ohjelman toteuttamisesta. Tutkimuksesta ja suosituksista rajattiin pois pedagogiaa koskevia teemoja.
Tutkimuksessa havaittiin useita hyötyjä yrityksille ja työntekijöille. Yritykset osoittivat kiinnostusta osallistua mahdolliseen työn varjostamisen ohjelmaan, mutta asettivat osallistumisedellytyksiä ilmenneiden haasteiden vuoksi. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että haasteisiin voidaan vastata ohjelman huolellisella suunnittelulla. Suoritetun tutkimuksen perusteella suositellaan HAMKin IB -koulutusohjelmalle työn varjostamisen ohjelman pilottiversio suunnittelun aloittamista ja sen kehittämistä yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Korkeakoulutuksen ammattilaisena toimeksiantaja vastaa yksityiskohtaisempien toteutustapojen tutkimisesta sekä arvioinnista. Promoting cooperation between companies and the students at University of Applied Sciences, this thesis studies a new possible means of support connecting students with work life. The aim of this study was to explore the benefits and challenges of a possible job shadowing program from the perspective of companies. The outcome of the study would provide information to evaluate implementing and design a job shadowing program as well as detect factors to engage better with local companies. This thesis was commissioned by Häme University of Applied Sciences (HAMK) International Business (IB) degree.
The theoretical framework of the study consists of Organizational development and Human Resource Development. In the theoretical part of the thesis, the main concepts are defined and discussed. Due to the small number of scientific publications on the research topic, previous studies on job shadowing programs in the health care sector and management training as well as projects utilizing job shadowing in Finland are discussed more broadly. In the empirical section of the study, semi-structured interviews were conducted with the representatives of companies and organizations located in Pirkanmaa and Kanta-Häme regions as well as with a student counsellor of a local upper secondary school having experience implementing a job shadowing program. The study and recommendations do not delve into pedagogy, as this thesis concerns only the field of business.
The study found various benefits for the companies and employees. The companies showed interest in participating in the possible job shadowing yet set conditions for participation due to challenges. However, the research shows that challenges could mostly be tackled with careful planning of the program. Based on the research and study conducted, a recommendation for HAMK IB to design a pilot job shadowing program and develop it in cooperation with stakeholders is given. As professionals of higher education, it is left for the commissioner to make judgement and further study on more detailed implementation methods.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu organisaation kehittämisestä ja henkilöstön kehittämisestä. Opinnäytetyön teoreettisessa osassa pureudutaan pääkäsitteisiin. Tutkimusaihetta koskevien tieteellisten julkaisujen vähäisen määrän vuoksi aiempia tutkimuksia työn varjostamisen ohjelmista terveydenhuollon alalta ja johtamiskoulutuksesta sekä Suomessa työn varjostusta hyödyntäviä hankkeita käsitellään laajemmin. Tutkimuksessa toteutettiin puolistrukturoituja haastatteluja Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä sijaitsevien yritysten ja organisaatioiden edustajien kanssa sekä paikallisen lukion opinto-ohjaajan kanssa, jolla on kokemusta työn varjostamisen ohjelman toteuttamisesta. Tutkimuksesta ja suosituksista rajattiin pois pedagogiaa koskevia teemoja.
Tutkimuksessa havaittiin useita hyötyjä yrityksille ja työntekijöille. Yritykset osoittivat kiinnostusta osallistua mahdolliseen työn varjostamisen ohjelmaan, mutta asettivat osallistumisedellytyksiä ilmenneiden haasteiden vuoksi. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että haasteisiin voidaan vastata ohjelman huolellisella suunnittelulla. Suoritetun tutkimuksen perusteella suositellaan HAMKin IB -koulutusohjelmalle työn varjostamisen ohjelman pilottiversio suunnittelun aloittamista ja sen kehittämistä yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Korkeakoulutuksen ammattilaisena toimeksiantaja vastaa yksityiskohtaisempien toteutustapojen tutkimisesta sekä arvioinnista.
The theoretical framework of the study consists of Organizational development and Human Resource Development. In the theoretical part of the thesis, the main concepts are defined and discussed. Due to the small number of scientific publications on the research topic, previous studies on job shadowing programs in the health care sector and management training as well as projects utilizing job shadowing in Finland are discussed more broadly. In the empirical section of the study, semi-structured interviews were conducted with the representatives of companies and organizations located in Pirkanmaa and Kanta-Häme regions as well as with a student counsellor of a local upper secondary school having experience implementing a job shadowing program. The study and recommendations do not delve into pedagogy, as this thesis concerns only the field of business.
The study found various benefits for the companies and employees. The companies showed interest in participating in the possible job shadowing yet set conditions for participation due to challenges. However, the research shows that challenges could mostly be tackled with careful planning of the program. Based on the research and study conducted, a recommendation for HAMK IB to design a pilot job shadowing program and develop it in cooperation with stakeholders is given. As professionals of higher education, it is left for the commissioner to make judgement and further study on more detailed implementation methods.