Yrityksen X brändin kehittäminen
Rinta, Satu-Sofia; Kautola, Kaisa (2024)
Rinta, Satu-Sofia
Kautola, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314706
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajayrityksen henkilökunnan näkemyksiä toimeksiantajayrityksen brändiin ja työnantajabrändiin liittyen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändin rakentamiseen ja työantajabrändiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa laadullinen tutkimus toimeksiantajayrityksen brändiin ja työantajabrändiin liittyen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään brändiä ja brändin rakentamista. Teoriaosuus käsittelee muun muassa brändi-identiteettiä, työnantajabrändiä sekä brändin tutkimista ja kehittämistä. Brändi on yritys, yhteisö, henkilö, tuote tai palvelu, jolle on syntynyt tai on luotu myönteinen tunnettuus. Brändi toimii tukipilarina yrityksen strategialle ja lisää yrityksen arvoa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelumuotona toimi yksilöhaastattelut, jotka toteutettiin Teams-ohjelman välityksellä. Haastattelut toteutettiin pääosin maaliskuun 2024 aikana. Tutkimustulosten mukaan yrityksen X henkilöstö on pääosin tyytyväinen yrityksen brändiin, mutta kehityskohtina vastaajat kokivat brändin yhtenäisyyden, visuaalisen ilmeen, työsuhde-etujen puutteellisuuden ja markkinoinnin. Haastatteluvastausten pohjalta luotiin kehitysehdotuksia yritykselle X, jotka olivat selkeän strategian ja mission luominen brändille, brändin visuaalisen ilmeen kehittäminen ja henkilön työsuhde-etujen lisääminen. Tutkimustulosten ja kehitysehdotusten avulla toimeksiantajayritys pystyisi halutessaan kehittämään brändiään.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään brändiä ja brändin rakentamista. Teoriaosuus käsittelee muun muassa brändi-identiteettiä, työnantajabrändiä sekä brändin tutkimista ja kehittämistä. Brändi on yritys, yhteisö, henkilö, tuote tai palvelu, jolle on syntynyt tai on luotu myönteinen tunnettuus. Brändi toimii tukipilarina yrityksen strategialle ja lisää yrityksen arvoa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelumuotona toimi yksilöhaastattelut, jotka toteutettiin Teams-ohjelman välityksellä. Haastattelut toteutettiin pääosin maaliskuun 2024 aikana. Tutkimustulosten mukaan yrityksen X henkilöstö on pääosin tyytyväinen yrityksen brändiin, mutta kehityskohtina vastaajat kokivat brändin yhtenäisyyden, visuaalisen ilmeen, työsuhde-etujen puutteellisuuden ja markkinoinnin. Haastatteluvastausten pohjalta luotiin kehitysehdotuksia yritykselle X, jotka olivat selkeän strategian ja mission luominen brändille, brändin visuaalisen ilmeen kehittäminen ja henkilön työsuhde-etujen lisääminen. Tutkimustulosten ja kehitysehdotusten avulla toimeksiantajayritys pystyisi halutessaan kehittämään brändiään.