Tuotekehityksen prosessimallin luonti
Tero, Juuso (2024)
Tero, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on luoda työnantajalleni Comatec Mobility Oy:lle tutkimus- ja kehitysprojektin kehitysvaihetta palveleva prosessimalli.
Tehtävänä on auttaa ymmärtämään prosessin kulkua ja luoda kuvaus prosessin tueksi eri tilanteissa sekä luoda yrityksen työkalupakkiin työkaluja, joita voidaan sitten käyttää prosessin eri vaiheissa.
Tarve luoda prosessimalli syntyi laatujärjestelmän johdon arvioinnissa, jossa käsiteltiin prosessimallin tarvetta ja sen toteutusta käyttöoppaassa.
Laajuudessa tutkitaan yrityksen tottumuksia ja tarpeita, joista muovataan räätälöity malli, joka palvelee yrityksen tarpeita tuotekehityksessä.
Työn teoriaosassa avataan aluksi prosessimäärittelyn peruskäsitteet ja prosessikaavio. Sen jälkeen keskitymme syvemmin prosessimallien, strategiatyökalujen ja muiden toimialojen menetelmien tutkimiseen, joita voitaisiin hyödyntää muuntamalla ne tarpeisiimme.
Peruskäsitteiden jälkeen siirrytään laadullisen tutkimuksen avulla saamaan tietoa asiakkaan tarpeista. Haastattelujen tulokset käydään läpi perusteellisesti ja arvioidaan, pitäisikö uusi tutkimus vielä tehdä.
Tehtävänä on auttaa ymmärtämään prosessin kulkua ja luoda kuvaus prosessin tueksi eri tilanteissa sekä luoda yrityksen työkalupakkiin työkaluja, joita voidaan sitten käyttää prosessin eri vaiheissa.
Tarve luoda prosessimalli syntyi laatujärjestelmän johdon arvioinnissa, jossa käsiteltiin prosessimallin tarvetta ja sen toteutusta käyttöoppaassa.
Laajuudessa tutkitaan yrityksen tottumuksia ja tarpeita, joista muovataan räätälöity malli, joka palvelee yrityksen tarpeita tuotekehityksessä.
Työn teoriaosassa avataan aluksi prosessimäärittelyn peruskäsitteet ja prosessikaavio. Sen jälkeen keskitymme syvemmin prosessimallien, strategiatyökalujen ja muiden toimialojen menetelmien tutkimiseen, joita voitaisiin hyödyntää muuntamalla ne tarpeisiimme.
Peruskäsitteiden jälkeen siirrytään laadullisen tutkimuksen avulla saamaan tietoa asiakkaan tarpeista. Haastattelujen tulokset käydään läpi perusteellisesti ja arvioidaan, pitäisikö uusi tutkimus vielä tehdä.