Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

E-aineistojen markkinointi : Turun yliopiston kirjaston ResearchGuides

Heikkilä, Elina (2014)

 
Avaa tiedosto
Heikkila_Elina.pdf (737.9Kt)
Lataukset: 


Heikkilä, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920478
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää Turun yliopiston kirjaston ResearchGuides-palvelun tunnettuutta ja kasvattaa sen käyttöä. Työn tavoitteeksi asetettiin myös kirjaston asiakkaiden tietoisuuden kasvattaminen heidän omista vaikutusmahdollisuuksistaan palvelun kehittämiseksi. Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi ResearchGuides-palvelulle laadittiin markkinointisuunnitelma. Työn toimeksiantaja oli Turun yliopiston kirjasto.

Turun yliopiston kirjaston ResearchGuides-palvelu avattiin vuonna 2013. Palvelun pohjana toimii useissa kirjastoissa käytössä oleva LibGuides-ohjelmisto. Palvelu koostuu tieteenalakohtaisista oppaista, jotka sisältävät kirjaston painettuja ja elektronisia aineistoja sekä linkkejä kirjaston ulkopuoliseen materiaaliin. Palvelun tunnettuus ja käyttö on ollut toivottua heikompaa ja palvelun tarkoituksenmukainen markkinointi on koettu tarpeelliseksi. Tämän opinnäytetyön markkinointisuunnitelma laadittiin vastaamaan Turun yliopiston kirjaston ylläpitämän ResearchGuides-palvelun markkinointitarpeita. Markkinointisuunnitelmassa on otettu huomioon eri kohderyhmät, relevantit markkinointistrategiat, markkinointikanavat sekä markkinointitaktiikat.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon sisällytettiin produkti ja sitä tukeva raportti. Työn raporttiosuus pohjautuu yleisen markkinoinnin ja nonprofit-markkinoinnin teoriaan sekä markkinointia kirjastoalalla käsittelevään aineistoon. Produkti laadittiin teorian pohjalta. Produktin tueksi laadittiin myös pienimuotoinen kyselytutkimus Turun yliopiston opiskelijoille. Kyselytutkimus toteutettiin online-lomakekyselynä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, käyttävätkö opiskelijat ResearchGuides-palvelua ja kokevatko he sen itselleen hyödylliseksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 27 opiskelijaa, joista alle puolet oli käyttänyt ResearchGuides-palvelua. Kyselyn tulokset siis tukivat palvelun markkinointitoimenpiteiden ja siten myös tämän opinnäytetyön produktiosuuden tarvetta.

Kyselytutkimuksen suppean otoksen vuoksi tutkimuksen tulokset eivät välttämättä ole laajalti yleistettävissä, mutta työn markkinointisuunnitelma-produkti hyödyttänee e-aineistojen markkinointia suunnittelevia kirjastoja. E-aineistojen markkinointi on ajankohtainen aihe koko kirjastosektorilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste