SeuraavaSteppi- hankkeen hyödyt asiakkaan näkökulmasta
Niskanen, Johanna; Hämäläinen, Milla (2024)
Niskanen, Johanna
Hämäläinen, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314698
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme Varsinais-Suomen Sininauha ry:n SeuraavaSteppi- hankkeen hyötyjä asiakasnäkökulmasta. Hankkeen kohderyhmänä ovat TYKS:n riippuvuuspsykiatrian vieroitus- ja korvaushoitotyöryhmän opioidiriippuvaiset asiakkaat.
Opinnäytetyömme tutkimusongelma oli, miten SeuraavaSteppi- hanke on parantanut asiakkaidensa hyvinvointia, elämänlaatua ja arjenhallintaa. Tutkimme kysymystä teemahaastatteluilla ja tiivistetyllä kirjallisuuskatsauksella. Teemahaastattelut toteutettiin viidelle hankkeen asiakkaalle pääasiassa Varsinais-Suomen Sininauha ry:n tiloissa. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastelimme teemahaastatteluissa käsiteltyjä aihealueita teoreettisesta näkökulmasta.
Tuloksista ilmeni, että kaikki haastateltavat kokivat SeuraavaSteppi- hankkeella olleen positiivinen vaikutus hyvinvointiin. Elämänlaadun koettiin selvästi parantuneen ja monien elämän osa-alueiden, kuten päihteettömyyden, työasioiden ja arjenhallinnan menneen eteenpäin hankkeen myötä. SeuraavanStepin koettiin olleen myös tukena elämänmuutoksissa. Asiakkaiden vastauksissa korostui kohtaamisten merkitys vertaistuen ja ohjaajien tapaamisten muodossa. Esiin nousivat myös ymmärretyksi ja hyväksytyksi tulemisen kokemukset. In our thesis, we examined the benefits of the SeuraavaSteppi- project of Varsinais-Suomen Sininauha ry from a customer perspective. The target group of the project is opioid-dependent customers of the TYKS addiction psychiatry detoxification and replacement therapy working group.
The research problem of our thesis was that how has the SeuraavaSteppi- project improved the well-being, quality of life and everyday management of its customers. We examined the question with thematic interviews and a condensed literature review. The theme interviews were carried out for five customers of the project, mainly at the premises of Varsinais-Suomen Sininauha ry. In the literature review, we looked at the topics covered in the thematic interviews from a theoretical perspective.
The results showed that all the interviewees felt that the SeuraavaSteppi- project had a positive effect on their well-being. The quality of life was clearly felt to have improved and many aspects of life, such as substance abuse, work affairs and everyday management, went ahead with the project. The SeuraavaSteppi was also felt to be supportive of life changes. Customer responses highlighted the importance of encounters in the form of peer support and meetings with instructors. There was also the experience of being understood and accepted.
Opinnäytetyömme tutkimusongelma oli, miten SeuraavaSteppi- hanke on parantanut asiakkaidensa hyvinvointia, elämänlaatua ja arjenhallintaa. Tutkimme kysymystä teemahaastatteluilla ja tiivistetyllä kirjallisuuskatsauksella. Teemahaastattelut toteutettiin viidelle hankkeen asiakkaalle pääasiassa Varsinais-Suomen Sininauha ry:n tiloissa. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastelimme teemahaastatteluissa käsiteltyjä aihealueita teoreettisesta näkökulmasta.
Tuloksista ilmeni, että kaikki haastateltavat kokivat SeuraavaSteppi- hankkeella olleen positiivinen vaikutus hyvinvointiin. Elämänlaadun koettiin selvästi parantuneen ja monien elämän osa-alueiden, kuten päihteettömyyden, työasioiden ja arjenhallinnan menneen eteenpäin hankkeen myötä. SeuraavanStepin koettiin olleen myös tukena elämänmuutoksissa. Asiakkaiden vastauksissa korostui kohtaamisten merkitys vertaistuen ja ohjaajien tapaamisten muodossa. Esiin nousivat myös ymmärretyksi ja hyväksytyksi tulemisen kokemukset.
The research problem of our thesis was that how has the SeuraavaSteppi- project improved the well-being, quality of life and everyday management of its customers. We examined the question with thematic interviews and a condensed literature review. The theme interviews were carried out for five customers of the project, mainly at the premises of Varsinais-Suomen Sininauha ry. In the literature review, we looked at the topics covered in the thematic interviews from a theoretical perspective.
The results showed that all the interviewees felt that the SeuraavaSteppi- project had a positive effect on their well-being. The quality of life was clearly felt to have improved and many aspects of life, such as substance abuse, work affairs and everyday management, went ahead with the project. The SeuraavaSteppi was also felt to be supportive of life changes. Customer responses highlighted the importance of encounters in the form of peer support and meetings with instructors. There was also the experience of being understood and accepted.