Palautekysely systeemisen viikkokokouksen asiakkaille
Kakko, Ilona; Koski, Maija (2024)
Kakko, Ilona
Koski, Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314731
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jonka tilaaja oli Varsinais-Suomen hyvinvointialueen sijaishuollon sosiaalityön yksikkö. Työssä tutkittiin, millaisen asiakkaille lähetettävän palautekyselyn sijaishuollon sosiaalityön ammattilaiset tarvitsevat kehittääkseen systeemisiä viikkokokouksia asiakastyön menetelmänä. Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin lastensuojelun sijaishuoltoa, sijaishuollon sosiaalityötä, systeemistä työotetta, suhdeperustaista työtä, osallisuutta ja vuorovaikutusta sekä voimaantumista ja toimijuutta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla yksilöittäin kuutta systeemisen viikkokokouksen työntekijää. Haastatteluiden tavoitteena oli löytää työntekijöiden näkökulmasta asioita, joita palautekyselyssä olisi hyvä kysyä. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla. Teemoja yhdistelemällä löydettiin kolme pääteemaa, jotka olivat aiemmin saatu palaute, työntekijöiden rooli sekä varsinaiseen palautekyselyyn liittyvät teemat. Tulokset osoittivat, että useimmat vastaajat kannattavat sähköistä palautekyselyä, jossa olisi pääosin monivalintakysymyksiä. Lisäksi toivottiin, että palautekyselyssä olisi kohta avoimelle palautteelle.
Haastatteluaineiston analysoinnin ja johtopäätösten myötä muodostettujen teemojen perusteella tehtiin palautekysely Webropol-alustalle. Johtopäätöksinä pohdittiin asiakkaiden kokemuksia systeemisistä viikkokokouksista sekä asiakkaan niistä saamaa hyötyä omaan tilanteeseensa. Johtopäätöksenä oli myös asiakkaan osallisuuden tukeminen ja sen myötä asiakkaan voimaantuminen ja toimijuuden vahvistuminen. Myös luottamuksen, turvallisuuden tunteen ja kuulluksi tulemisen kokemukset olivat tärkeitä johtopäätöksiä. Tärkeänä nähtiin myös asiakkaan riittävä tiedonsaanti systeemisestä viikkokokouksesta etukäteen. Palautekysely pidettiin ytimekkäänä, ja sen helppokäyttöisyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Palautekysely pyritään ottamaan käyttöön mahdollisimman pian opinnäytetyön julkaisun jälkeen. Palautekyselyä aiotaan jakaa myös mahdollisuuksien mukaan muillekin sosiaalityön toimialoille Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla yksilöittäin kuutta systeemisen viikkokokouksen työntekijää. Haastatteluiden tavoitteena oli löytää työntekijöiden näkökulmasta asioita, joita palautekyselyssä olisi hyvä kysyä. Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla. Teemoja yhdistelemällä löydettiin kolme pääteemaa, jotka olivat aiemmin saatu palaute, työntekijöiden rooli sekä varsinaiseen palautekyselyyn liittyvät teemat. Tulokset osoittivat, että useimmat vastaajat kannattavat sähköistä palautekyselyä, jossa olisi pääosin monivalintakysymyksiä. Lisäksi toivottiin, että palautekyselyssä olisi kohta avoimelle palautteelle.
Haastatteluaineiston analysoinnin ja johtopäätösten myötä muodostettujen teemojen perusteella tehtiin palautekysely Webropol-alustalle. Johtopäätöksinä pohdittiin asiakkaiden kokemuksia systeemisistä viikkokokouksista sekä asiakkaan niistä saamaa hyötyä omaan tilanteeseensa. Johtopäätöksenä oli myös asiakkaan osallisuuden tukeminen ja sen myötä asiakkaan voimaantuminen ja toimijuuden vahvistuminen. Myös luottamuksen, turvallisuuden tunteen ja kuulluksi tulemisen kokemukset olivat tärkeitä johtopäätöksiä. Tärkeänä nähtiin myös asiakkaan riittävä tiedonsaanti systeemisestä viikkokokouksesta etukäteen. Palautekysely pidettiin ytimekkäänä, ja sen helppokäyttöisyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Palautekysely pyritään ottamaan käyttöön mahdollisimman pian opinnäytetyön julkaisun jälkeen. Palautekyselyä aiotaan jakaa myös mahdollisuuksien mukaan muillekin sosiaalityön toimialoille Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.