Teknostressi ja tietojärjestelmien käyttö Keski-Pohjanmaan IT-alueella : Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskus / Ylivieskan seurakunta
Herrala, Aki (2024)
Herrala, Aki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314753
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tietotekniikasta johtuvaa teknostressiä sekä tietotekniikan hyväksymistä ja käyttöä seurakuntatyössä Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen asiakasseurakunnissa. Tavoitteena oli selvittää tietotekniikan käytön ongelmakohtia seurakuntatyössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena työntekijöille laadittavan kyselyn avulla. Kyselyn kysymysten pohjana käytettiin teknostressiteoriaa sekä teknologian hyväksymisen ja käytön teoriaa. Kyselylomake lähetettiin 480 henkilölle ja vastauksia saatiin 179. Kerättyä dataa analysoitiin käyttäen IBM SPSS Statistics – sovellusta ja Webropolista löytyviä analysointityökaluja.
Tutkimuksessa todettiin tietotekniikan olevan yleisesti hyvin hyväksyttyä ja laajasti käytettyä seurakuntatyössä. Tietotekniikasta johtuvaa stressiä ei todettu merkittävänä, mutta teknologian tavoittavuuteen ja työntekijän rooliin kannattaisi kiinnittää työyhteisöissä huomiota. Tutkimuksesta saatiin hyvää ymmärrystä asiakasseurakuntien käyttäjistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena työntekijöille laadittavan kyselyn avulla. Kyselyn kysymysten pohjana käytettiin teknostressiteoriaa sekä teknologian hyväksymisen ja käytön teoriaa. Kyselylomake lähetettiin 480 henkilölle ja vastauksia saatiin 179. Kerättyä dataa analysoitiin käyttäen IBM SPSS Statistics – sovellusta ja Webropolista löytyviä analysointityökaluja.
Tutkimuksessa todettiin tietotekniikan olevan yleisesti hyvin hyväksyttyä ja laajasti käytettyä seurakuntatyössä. Tietotekniikasta johtuvaa stressiä ei todettu merkittävänä, mutta teknologian tavoittavuuteen ja työntekijän rooliin kannattaisi kiinnittää työyhteisöissä huomiota. Tutkimuksesta saatiin hyvää ymmärrystä asiakasseurakuntien käyttäjistä.
