Myyttinen luonto ja alitajunta taiteessani
Uurasjärvi, Hanna (2024)
Uurasjärvi, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314763
Tiivistelmä
Opinnäytteessä kerrottiin kuvataiteen opinnäytetyön taiteellisen osuuden parissa työskentelystä ja sen aikana heränneistä ajatuksista. Taiteellista työskentelyä kuvailtiin opinnäytteessä työpäiväkirjamuotoisella tekstillä. Johdannossa määriteltiin alkutilannetta ja avattiin oman taiteellisen ajattelun ja työskentelyn taustalla vaikuttavaa maailmankuvaa ja omia käsityksiä taiteesta.
Opinnäytteessä käsiteltiin ihmisen luontosuhdetta, kansanuskoja ja mytologista, animistista käsitystä luonnosta. Taiteellisessa työskentelyssä tärkeää oli intuitiivinen, tarinallisuutta ja alitajuntaa hyödyntävä, vapaa ja pohtiva asenne taiteen tekemiseen. Keskeisiä käsitteitä oli muun muassa animismi, piilotajunta, arkkityypit ja posthumanismi.
Taiteellisen osuuden parissa työskentelyä kuvattiin jokaisen teoksen osalta erikseen. Taiteellisena opinnäytteenä toteutettiin viisi eri maalausta, jotka käsittelivät ja kuvasivat henkilökohtaisia kokemuksia, tunteita ja luontosuhdetta. Opinnäytteessä pohdittiin maalausprosessin aikana syntyneitä ajatuksia, maalausten aihetta ja tematiikkaa, sekä muodostettiin laajempaa kuvaa omasta suhteesta taiteen tekemiseen. The thesis explored working on the artistic part of the fine arts thesis and thoughts about that artistic process. The artistic work in the thesis was described in text form of a work diary. The initial situation and the background of one's own artistic work, as well as one's own conceptions of art, were defined in the introduction.
The thesis discussed human-nature relationship, folklore, and mythological, animistic conception about nature. What was important in artistic work was an intuitive, free, and contemplative attitude towards making art that utilizes storytelling and the subconsciousness. Key concepts included animism, subconsciousness, archetypes and posthumanism.
Working on the artistic part was described separately for each work. As an artistic thesis, five different paintings were made, which described and dealt with personal experiences, emotions, and the relationship with nature. The thesis reflected thoughts that emerged during the painting process and the subjects and themes of the paintings. The thesis also formed a broader picture about one's own relationship with artistic process.
Opinnäytteessä käsiteltiin ihmisen luontosuhdetta, kansanuskoja ja mytologista, animistista käsitystä luonnosta. Taiteellisessa työskentelyssä tärkeää oli intuitiivinen, tarinallisuutta ja alitajuntaa hyödyntävä, vapaa ja pohtiva asenne taiteen tekemiseen. Keskeisiä käsitteitä oli muun muassa animismi, piilotajunta, arkkityypit ja posthumanismi.
Taiteellisen osuuden parissa työskentelyä kuvattiin jokaisen teoksen osalta erikseen. Taiteellisena opinnäytteenä toteutettiin viisi eri maalausta, jotka käsittelivät ja kuvasivat henkilökohtaisia kokemuksia, tunteita ja luontosuhdetta. Opinnäytteessä pohdittiin maalausprosessin aikana syntyneitä ajatuksia, maalausten aihetta ja tematiikkaa, sekä muodostettiin laajempaa kuvaa omasta suhteesta taiteen tekemiseen.
The thesis discussed human-nature relationship, folklore, and mythological, animistic conception about nature. What was important in artistic work was an intuitive, free, and contemplative attitude towards making art that utilizes storytelling and the subconsciousness. Key concepts included animism, subconsciousness, archetypes and posthumanism.
Working on the artistic part was described separately for each work. As an artistic thesis, five different paintings were made, which described and dealt with personal experiences, emotions, and the relationship with nature. The thesis reflected thoughts that emerged during the painting process and the subjects and themes of the paintings. The thesis also formed a broader picture about one's own relationship with artistic process.