Vapaaehtoinen joutomaan metsitys osana pk-yrityksen ympäristömarkkinointia; integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Kangas, Merike (2024)
Lataukset:
Kangas, Merike
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314779
Tiivistelmä
Ilmaston ja ympäristön hyväksi tehtäviä toimenpiteitä tullaan tarvitsemaan enenevissä määrin, jotta pystymme vastaamaan tavoitteisiin, joita asetetaan kansallisesti sekä Euroopan unionin tasolta. Keinovalikoimassa ei tule unohtaa myöskään vapaaehtoisten ympäristötoimenpiteiden merkitystä, sillä esimerkiksi pk-yrityksillä voi olla intressejä etsiä uusia tapoja vaikuttaa aiheuttamaansa ympäristökuormaan, luoda uusia ympäristömarkkinointikeinoja sekä ansainta- ja liiketoimintamahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli integratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla tuottaa tietoa
pk-yritysten ympäristömarkkinointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli integratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mitä käsitteitä ja säädöksiä voidaan liittää joutomaan markkinointiin, millainen kokonaisuus joutomaan ympäristömarkkinoinnissa tulee hahmottaa, sekä mitä tutkimusongelmaan liittyviä kehityksen kohteita aineiston perusteella voidaan osoittaa.
Integratiivinen kirjallisuuskatsaus eteni aiheen rajauksella, tutkimuskysymysten määrittämisellä, tietokantahauilla, tutkimusaineiston valinnalla, tutkimusaineiston laadun arvioimisella ja analysoimisella päätyen tulosten tarkasteluun ja johtopäätösten tekemiseen ja esittämiseen. Tutkimusaineisto haettiin tietokan-noista Melinda, Janet Finna, Jukuri, Core ja Science Direct. Kirjallisuuskatsauksen lopulliseen sisällönanalyysiin valikoitui viisi (5) aineistoa.
Tutkimustuloksista saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja muodostettiin synteesi tutkimusongelmaan. Joutomaan metsityksen ympäristömarkkinointiväittämään saatiin muodostettua teoria. On kuitenkin huomioitava toimenpiteitä ja vakiintuneita minimikriteereitä, joiden tulee täyttyä, ennen kuin ympäristöväittämää voidaan käyttää markkinoinnissa. Viherpesuun syyllistymistä tulee välttää, sillä asiaa säännellään kuluttajansuojalain näkökulmasta. Joutomaan metsityksen taustalla vaikuttava kokonaisuus on laaja ja tarvitsee monialaista asiantuntijaosaamista. Kehityksen kohteiksi tässä työssä määritettiin muun muassa erilaisten ilmastotuuppauksien tarpeellisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli integratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla tuottaa tietoa
pk-yritysten ympäristömarkkinointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli integratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, mitä käsitteitä ja säädöksiä voidaan liittää joutomaan markkinointiin, millainen kokonaisuus joutomaan ympäristömarkkinoinnissa tulee hahmottaa, sekä mitä tutkimusongelmaan liittyviä kehityksen kohteita aineiston perusteella voidaan osoittaa.
Integratiivinen kirjallisuuskatsaus eteni aiheen rajauksella, tutkimuskysymysten määrittämisellä, tietokantahauilla, tutkimusaineiston valinnalla, tutkimusaineiston laadun arvioimisella ja analysoimisella päätyen tulosten tarkasteluun ja johtopäätösten tekemiseen ja esittämiseen. Tutkimusaineisto haettiin tietokan-noista Melinda, Janet Finna, Jukuri, Core ja Science Direct. Kirjallisuuskatsauksen lopulliseen sisällönanalyysiin valikoitui viisi (5) aineistoa.
Tutkimustuloksista saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja muodostettiin synteesi tutkimusongelmaan. Joutomaan metsityksen ympäristömarkkinointiväittämään saatiin muodostettua teoria. On kuitenkin huomioitava toimenpiteitä ja vakiintuneita minimikriteereitä, joiden tulee täyttyä, ennen kuin ympäristöväittämää voidaan käyttää markkinoinnissa. Viherpesuun syyllistymistä tulee välttää, sillä asiaa säännellään kuluttajansuojalain näkökulmasta. Joutomaan metsityksen taustalla vaikuttava kokonaisuus on laaja ja tarvitsee monialaista asiantuntijaosaamista. Kehityksen kohteiksi tässä työssä määritettiin muun muassa erilaisten ilmastotuuppauksien tarpeellisuus