Asiakastyytyväisyystutkimus K-Citymarket Seinäjoki Päivölän verkkokauppa-asiakkaille
Tuomisto, Mikko (2024)
Tuomisto, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää K-Citymarket Seinäjoki Päivölän verkkokaupan asiakkaiden tyytyväisyyttä kaupan verkkokauppaa kohtaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä asiakaskokemukseen. Toisena tavoitteena oli perehtyä verkkokauppaan Suomessa. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus K-Citymarket Seinäjoki Päivölän verkkokaupan asiakkaille.
Asiakaskokemusta käsittelevässä luvussa perehdytään onnistuneeseen asiakaskokemukseen. Lisäksi tutustaan asiakaskokemuksen kosketuspisteisiin ja asiakaspolkuun. Tämän lisäksi tarkastellaan digitaalista asiakaskokemusta ja asiakaskokemuksen mittaamista ja johtamista. Verkkokauppa Suomessa -luvussa taas tutustutaan hyvän verkkokaupan ominaisuuksiin ja verkkokaupan trendeihin vuonna 2024. Lisäksi selvitetään suomalaisia ruoan verkkokaupan kuluttajina.
Kyselyssä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, ja tulokset kerättiin yhden viikon mittaisena ajanjaksona hyödyntäen Webropol-kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 henkilöä. Tutkimuslomakkeella tiedusteltiin vastaajien tyytyväisyyttä esimerkiksi kaupan tuotevalikoimaan ja tuotteiden laatuun, verkkokaupan tilausprosessiin sekä palvelun onnistumiseen. Tutkimustuloksia hyödynnetään kehittämään ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä.
Tulosten perusteella vastaajat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä K-Citymarket Seinäjoki Päivölän verkkokaupan toimintaan. Verkkokaupan tilausprosessi koettiin toimivana ja palvelu onnistuneena. Tilausta tehdessään suurin osa vastanneista piti kaupan tuotevalikoimaa laajana ja riittävänä useilla osastoilla. Tuotteiden laatuun ja päiväysten pituuteen liittyvissä vastauksissa oli eniten eroja mielipiteissä. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet suosittelisivat K-Citymarket Päivölän verkkokauppaa.
Asiakaskokemusta käsittelevässä luvussa perehdytään onnistuneeseen asiakaskokemukseen. Lisäksi tutustaan asiakaskokemuksen kosketuspisteisiin ja asiakaspolkuun. Tämän lisäksi tarkastellaan digitaalista asiakaskokemusta ja asiakaskokemuksen mittaamista ja johtamista. Verkkokauppa Suomessa -luvussa taas tutustutaan hyvän verkkokaupan ominaisuuksiin ja verkkokaupan trendeihin vuonna 2024. Lisäksi selvitetään suomalaisia ruoan verkkokaupan kuluttajina.
Kyselyssä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, ja tulokset kerättiin yhden viikon mittaisena ajanjaksona hyödyntäen Webropol-kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 henkilöä. Tutkimuslomakkeella tiedusteltiin vastaajien tyytyväisyyttä esimerkiksi kaupan tuotevalikoimaan ja tuotteiden laatuun, verkkokaupan tilausprosessiin sekä palvelun onnistumiseen. Tutkimustuloksia hyödynnetään kehittämään ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä.
Tulosten perusteella vastaajat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä K-Citymarket Seinäjoki Päivölän verkkokaupan toimintaan. Verkkokaupan tilausprosessi koettiin toimivana ja palvelu onnistuneena. Tilausta tehdessään suurin osa vastanneista piti kaupan tuotevalikoimaa laajana ja riittävänä useilla osastoilla. Tuotteiden laatuun ja päiväysten pituuteen liittyvissä vastauksissa oli eniten eroja mielipiteissä. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet suosittelisivat K-Citymarket Päivölän verkkokauppaa.