Pilvipalvelun asiakaskokemuksen kehittäminen tekoälyä hyödyntäen
Pitkänen, Jaana (2024)
Pitkänen, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314797
Tiivistelmä
Tapaustutkimuksessa tutkittiin erään työllisyyden edistämisen pilvipalvelun vastaavuutta työllisyyden edistämisen toimikentän nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin sekä pilvipalvelun työnhakijakäyttäjien palvelun käyttöä ja käytöstä muodostuvaa asiakaskokemusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka pilvipalvelu vastaa toimikentän tarpeisiin, millaisia mahdollisia käytön haasteita työnhakijakäyttäjillä on pilvipalvelun käytössä ja miten pilvipalvelun asiakaskokemusta voitaisiin kehittää tekoälyä hyödyntävien ratkaisujen avulla. Tekoälypohjaisilla kehitysehdotuksilla pyrittiin löytämään kustannustehokkaita vaihtoehtoja palvelukehitykseen opinnäytetyön toimeksiantajan käyttöön.
Tutkimuksessa kartoitettiin pilvipalvelun käyttökokemusta työnhakijakäyttäjille suunnatun asiakaspalautekyselyn avulla. Lisäksi työnhakijakäyttäjien palvelun käyttöä tutkittiin pilvipalvelun käytössä muodostuneen anonymisoidun käyttäjädatan kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös marraskuun 2023 lopun työllisyystilannetta Suomessa Tilastokeskuksen ja Työ- ja elinkeinoministeriön virallisia työllisyystilastoja hyödyntäen. Tutkimustuloksista muodostettiin neljä pilvipalvelun työnhakijakäyttäjäpersoonaa tukemaan palvelukehitystä. Kehitysehdotusten ideoinnin tueksi tutustuttiin myös muihin työllisyyden edistämisen pilvipalveluihin Suomessa ja lyhyesti markkinoilla saatavilla oleviin tekoälypalveluihin.
Tutkimuksessa löydettiin monen tasoisia käytön haasteita tarkastellun käyttäjäjoukon pilvipalvelun käytössä. Osa haasteista voidaan mitä luultavammin poistaa kokonaan jo paremmalla opastamisella pilvipalvelussa ja lisäämällä palveluun monipuolisempia suodatusmahdollisuuksia. Toisten haasteiden ratkaiseminen vaatii jo enemmän pohdintaa sekä palvelukehitystä. Kehitysehdotuksia kaiken tasoisiin haasteisiin löydettiin kuitenkin tekoälyä hyödyntävistä ratkaisuista.
Tutkimuksessa kartoitettiin pilvipalvelun käyttökokemusta työnhakijakäyttäjille suunnatun asiakaspalautekyselyn avulla. Lisäksi työnhakijakäyttäjien palvelun käyttöä tutkittiin pilvipalvelun käytössä muodostuneen anonymisoidun käyttäjädatan kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös marraskuun 2023 lopun työllisyystilannetta Suomessa Tilastokeskuksen ja Työ- ja elinkeinoministeriön virallisia työllisyystilastoja hyödyntäen. Tutkimustuloksista muodostettiin neljä pilvipalvelun työnhakijakäyttäjäpersoonaa tukemaan palvelukehitystä. Kehitysehdotusten ideoinnin tueksi tutustuttiin myös muihin työllisyyden edistämisen pilvipalveluihin Suomessa ja lyhyesti markkinoilla saatavilla oleviin tekoälypalveluihin.
Tutkimuksessa löydettiin monen tasoisia käytön haasteita tarkastellun käyttäjäjoukon pilvipalvelun käytössä. Osa haasteista voidaan mitä luultavammin poistaa kokonaan jo paremmalla opastamisella pilvipalvelussa ja lisäämällä palveluun monipuolisempia suodatusmahdollisuuksia. Toisten haasteiden ratkaiseminen vaatii jo enemmän pohdintaa sekä palvelukehitystä. Kehitysehdotuksia kaiken tasoisiin haasteisiin löydettiin kuitenkin tekoälyä hyödyntävistä ratkaisuista.