Vapaudu improvisoimaan! : Jazz-improvisoinnin opettaminen aloitteleville laulajille
Janhonen, Elli-Noora (2024)
Janhonen, Elli-Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314680
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi tarpeesta tutkia, millaisin menetelmin ja harjoituksin jazz-improvisointia voi opettaa aloitteleville laulajille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka oppilasta voi rohkaista improvisoimaan matalan kynnyksen harjoituksin, mikä on improvisoinnin rooli oppitunneilla ja mitkä ovat aloitteleville laulajille sopivia kappaleita.
Tutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelujen avulla kolmen laulupedagogin näkökulmia ja kokemuksia jazz-improvisoinnin opettamisesta ja siitä, millaisin harjoituksin improvisointia voisi opettaa ja miten aloittelevia laulajia voisi rohkaista improvisoimaan. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli koostaa ja kehittää tärkeimmät harjoitukset oppaaseen. Tätä opasta voivat nykyiset ja tulevat laulupedagogit käyttää apunaan opetuksessa.
Tutkimuksen tärkein anti oli haastateltavien antamat harjoitukset jazz-improvisoinnin harjoittelemiseen aloitteleville oppilaille sopiviin kappaleisiin sekä vinkit turvallisemman improvisointitilanteen luomiseen. Näiden lisäksi korostettiin improvisoinnin merkitystä, joka koettiin hyvin tärkeäksi niin jazz- kuin muussakin rytmimusiikissa.
Tutkimuksessa selvitettiin teemahaastattelujen avulla kolmen laulupedagogin näkökulmia ja kokemuksia jazz-improvisoinnin opettamisesta ja siitä, millaisin harjoituksin improvisointia voisi opettaa ja miten aloittelevia laulajia voisi rohkaista improvisoimaan. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli koostaa ja kehittää tärkeimmät harjoitukset oppaaseen. Tätä opasta voivat nykyiset ja tulevat laulupedagogit käyttää apunaan opetuksessa.
Tutkimuksen tärkein anti oli haastateltavien antamat harjoitukset jazz-improvisoinnin harjoittelemiseen aloitteleville oppilaille sopiviin kappaleisiin sekä vinkit turvallisemman improvisointitilanteen luomiseen. Näiden lisäksi korostettiin improvisoinnin merkitystä, joka koettiin hyvin tärkeäksi niin jazz- kuin muussakin rytmimusiikissa.