Esihenkilötyöskentelyn kehittäminen
Järvinen, Katri (2024)
Järvinen, Katri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314803
Tiivistelmä
Esihenkilötyöskentelyn kehittäminen ja sen tärkeys ovat nousseet viimeisten vuosien aikana isoon rooliin työyhteisöissä. Tavoitteeksi asetin tutkia työntekijöiden mielipiteitä esihenkilöiden halusta kehittyä sekä millaiseksi hyvä ja huono esihenkilötyö koetaan. Kiinnostus aiheeseen heräsi opinnäytetyön tekijän omasta kokemuksesta ja halusta tutkia, mitä esihenkilötyöstä johdettavien keskuudessa ajatellaan sekä miten vaikeiksi koetut tilanteet on pyritty hoitamaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään esihenkilötyötä, sen kehittämistä ja palautteen antamista. Työtä tutkittiin kehittämisen tarpeita kirjojen sekä haastatteluiden perusteella. Esihenkilötyötä on tutkittu paljon ja siitä on julkaistu kirjallisuutta runsaasti. Kirjallisuuden perusteella opinnäytetyön tekijä hahmotteli kysymykset haastattelututkimusta varten.
Tutkimustulos ei ollut yllättävä. Jokainen haastateltava on kokenut huonoa esihenkilötyötä työuransa aikana joko aiemmin tai nykyisessä työssään. Esihenkilötyön kehittäminen on vielä alussa ja kehittäminen vaatii paljon niin työntekijöiltä kuin esihenkilöiltäkin. Työn kehittäminen tarvitsee enemmän avointa keskustelua työntekijöiden ja esihenkilöiden välillä sekä luotettavuutta nuoria alan osaajia kohtaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään esihenkilötyötä, sen kehittämistä ja palautteen antamista. Työtä tutkittiin kehittämisen tarpeita kirjojen sekä haastatteluiden perusteella. Esihenkilötyötä on tutkittu paljon ja siitä on julkaistu kirjallisuutta runsaasti. Kirjallisuuden perusteella opinnäytetyön tekijä hahmotteli kysymykset haastattelututkimusta varten.
Tutkimustulos ei ollut yllättävä. Jokainen haastateltava on kokenut huonoa esihenkilötyötä työuransa aikana joko aiemmin tai nykyisessä työssään. Esihenkilötyön kehittäminen on vielä alussa ja kehittäminen vaatii paljon niin työntekijöiltä kuin esihenkilöiltäkin. Työn kehittäminen tarvitsee enemmän avointa keskustelua työntekijöiden ja esihenkilöiden välillä sekä luotettavuutta nuoria alan osaajia kohtaan.