Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Instagramin ja TikTokin vaikutus Z-sukupolven matkailupäätöksiin

Merkle, Ella (2024)

Avaa tiedosto
Merkle_Ella.pdf (1.352Mt)
Lataukset: 


Merkle, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314831
Tiivistelmä
Digitaalisuus ja sosiaalinen media ovat muuttaneet, miten kulutamme sisältöä ja etsimme tietoa. Sosiaalisen median sovellukset, kuten Instagram ja TikTok ovat vahvasti läsnä erityisesti Z-sukupolven elämässä. Sosiaalisesta mediasta on tullut osa nuorten elämää ja se vaikuttaa kaikkiin elämän osa-alueisiin, kuten myös matkailupäätöksiin.

Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten Instagram ja TikTok markkinointi vaikuttavat Z-sukupolven matkailupäätöksiin ja miten sosiaalinen media vaikuttaa ostopäätösprosessin eri vaiheissa. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää Z-sukupolven sosiaalisen median kulutustottumuksia ja tarjota yrityksille hyödyllistä tietoa markkinoinnin vaikuttavuuden parantamiseksi. Opinnäytetyössä keskityttiin markkinointiin lyhytvideoiden kautta, mutta käsiteltiin myös muita sosiaalisen median sisältömuotoja.

Työn teoriaosuudessa käsitellään matkailualan digitaalisuutta sekä Z-sukupolven matkailua ja matkailun ostopolkua. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään Instagramia ja TikTokia sekä niiden erilaisia markkinointikeinoja, kuten lyhytvideoita ja mainontaa. Lopuksi teoriassa syvennytään sovellusten historiaan ja suosioon. Opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2023 ja kevään 2024 välisenä aikana.

Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Tutkimuksen otantamenetelmänä käytettiin mukavuuspoimintaa ja aineisto kerättiin Webropol-työkalun verkkokyselylomakkeen avulla. Sähköistä kyselylomaketta jaettiin 18–26-vuotiaille Z-sukupolven nuorille, jotka kuuluivat tutkimuksen perusjoukkoon. Kyselytutkimuksen osallistui 100 perusjoukkoa edustavaa henkilöä.

Tutkimustulosten mukaan sosiaalinen media on hyvä kanava Z-sukupolven tavoittamisessa ja tarjoaa monia mahdollisuuksia matkailumarkkinoinnissa. Kyselyn tulokset osoittivat, että Instagramin ja TikTokin lyhytvideoilla on positiivinen vaikutus matkailuhalukkuuteen. Lisäksi selvisi, että sosiaalisen median rooli ostopäätösprosessissa oli merkittävin tiedonkeruu ja harkintavaiheessa. Tuloksia analysoimalla havaittiin, että asenteet matkailumainontaa kohtaan olivat pääosin myönteisiä. Näiden tulosten perusteella todettiin, että yritysten on kannattavaa sisällyttää mainonta osaksi heidän markkinointistrategiaansa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste