Google-mainonnan hyödyntäminen museon markkinoinnissa
Ketola, Eveliina (2024)
Ketola, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314821
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Google-mainonnan opas suomalaisille museoille. Koska useat museot eivät vielä toteuta Google-mainontaa, nähtiin opas relevanttina. Museoiden valinta työhön oli myös ajankohtainen opinnäytetyön tekijälle, joka työskentelee luoden museoille Google -mainontaa. Tavoitteena oli luoda selkeä, yhdenmukainen ja helposti seurattavissa oleva opas Google-mainonnan aloittamiseen. Oppaan tavoitteena on auttaa museoiden markkinoijia aloittamaan Google-mainonnan toteuttaminen museoille. Google-mainonnan avulla museot voivat tavoittaa tehokkaammin haluamaansa kohdeyleisöä, lisätä tunnettuutta, sekä kasvattaa kävijämääriä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin museoita ja sen kävijöitä, hakukonemarkkinointia sekä -mainontaa, Google Adsiä, sekä opasta. Museoista käsiteltiin tarkemmin museoalaa, museoiden markkinointia, sekä nykykuluttajia eli museoiden kävijöitä. Google Adsistä käsiteltiin kampanjoita, mainosryhmiä, avainsanoja, hintatarjouksia, mainoksia, laajennuksia, sekä tulosten seurantaa. Tietoperustassa käsiteltiin myös opasta, sen laatimista ja oppaan visuaalista ilmettä. Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä toteutettiin asiantuntijahaastetteluja. Työtä varten haastateltiin neljää asiantuntijaa, jotka työskentelevät toteuttaen Google-mainontaa museoille. Haastattelujen avulla kerättiin tietoja ja vinkkejä Google-mainonnan aloittamiseen ja toteuttamiseen. Tietoperustan, sekä haastattelujen perusteella toteutettiin Google-mainonnan opas, jonka avulla museoiden markkinoijat voivat aloittaa Google-mainonnan toteuttamisen. Opas toteutettiin PowerPointissa ja siihen lisättiin ohjeet tilin luomiseen, strategioimiseen, kampanjan luomiseen, sekä tulosten seurantaan. Opas onnistui asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Oppaasta luotiin toimiva kokonaisuus, jossa ohjeet ovat selkeästi ja johdonmukaisesti jaoteltu aikajärjestykseen. Selkeän jaottelun, otsikoinnin sekä visuaalisen ilmeen avulla opas on helposti seurattava.
Opinnäytetyön rajauksina oli, että siinä ei keskitytä muihin digitaalisen markkinoinnin tai Google- mainonnan keinoihin kuin hakusanamainontaan. Työssä ei myöskään tarkastella muiden maiden markkinoita, vaan keskitytään suomalaisten museoiden mainontaan.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin elokuussa 2023 ja työ valmistui toukokuussa 2024. Opinnäytetyön tekijän tavoitteena opinnäytetyöprosessin suhteen oli kehittää tietämystään Google- mainonnasta, sekä saada lisää itsevarmuutta alalla ja uusi kokemus pitkän tekstikokonaisuuden kirjoittamisesta, sekä oppaan luomisesta. Tavoitteet saavutettiin onnistuneesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin museoita ja sen kävijöitä, hakukonemarkkinointia sekä -mainontaa, Google Adsiä, sekä opasta. Museoista käsiteltiin tarkemmin museoalaa, museoiden markkinointia, sekä nykykuluttajia eli museoiden kävijöitä. Google Adsistä käsiteltiin kampanjoita, mainosryhmiä, avainsanoja, hintatarjouksia, mainoksia, laajennuksia, sekä tulosten seurantaa. Tietoperustassa käsiteltiin myös opasta, sen laatimista ja oppaan visuaalista ilmettä. Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä toteutettiin asiantuntijahaastetteluja. Työtä varten haastateltiin neljää asiantuntijaa, jotka työskentelevät toteuttaen Google-mainontaa museoille. Haastattelujen avulla kerättiin tietoja ja vinkkejä Google-mainonnan aloittamiseen ja toteuttamiseen. Tietoperustan, sekä haastattelujen perusteella toteutettiin Google-mainonnan opas, jonka avulla museoiden markkinoijat voivat aloittaa Google-mainonnan toteuttamisen. Opas toteutettiin PowerPointissa ja siihen lisättiin ohjeet tilin luomiseen, strategioimiseen, kampanjan luomiseen, sekä tulosten seurantaan. Opas onnistui asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Oppaasta luotiin toimiva kokonaisuus, jossa ohjeet ovat selkeästi ja johdonmukaisesti jaoteltu aikajärjestykseen. Selkeän jaottelun, otsikoinnin sekä visuaalisen ilmeen avulla opas on helposti seurattava.
Opinnäytetyön rajauksina oli, että siinä ei keskitytä muihin digitaalisen markkinoinnin tai Google- mainonnan keinoihin kuin hakusanamainontaan. Työssä ei myöskään tarkastella muiden maiden markkinoita, vaan keskitytään suomalaisten museoiden mainontaan.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin elokuussa 2023 ja työ valmistui toukokuussa 2024. Opinnäytetyön tekijän tavoitteena opinnäytetyöprosessin suhteen oli kehittää tietämystään Google- mainonnasta, sekä saada lisää itsevarmuutta alalla ja uusi kokemus pitkän tekstikokonaisuuden kirjoittamisesta, sekä oppaan luomisesta. Tavoitteet saavutettiin onnistuneesti.