Tekoälyn hyödyntäminen mainoskuvien luomisessa
Kautto, Rasmus (2024)
Kautto, Rasmus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314828
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on voiko tekoälyä hyödyntää mainoskuvien luomisessa. Toimeksiantajana työssä toimi Vesivek Oy, joka on suomalainen Pirkkalasta lähtöisin oleva rakennusalan yritys. Työ toteutettiin keväällä 2024 Tampereella.
Tarkoituksena työssä oli perehtyä kuvanmuokkaukseen sekä kuvien luomiseen tarkoitettuihin tekoälysovelluksiin, jotka sopivat Vesivekin kontekstiin. Työn tavoitteena toimeksiantajalle pyrittiin antamaan käytäntöön vietäviä kehitysehdotuksia, joilla Vesivekin markkinointitiimi voi hyödyntää tekoälyä. Työssä perehdyttiin tekoälysovellusten luomiin mahdollisuuksiin kuvasisällöntuotannon kentällä. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman hyvä kokonaiskuva siitä, voiko tekoälyjärjestelmillä tuottaa tai muokata kuvia markkinointi tarkoituksiin. Työssä ei perehdytty siihen, kuinka tehtäisiin mahdollisimman hyvää sisältömarkkinointia Vesivekillä, vaan tarkoituksena oli löytää uusia työkaluja nykyisten prosessien tueksi.
Työssä suoritettiin toiminnallinen testausjakso tekoälysovelluksien käytöstä markkinointikuvien luomisessa ja muokkauksessa. Testausprosessissa luotiin kuvia tekoälyllä sekä käytettiin erilaisia tekoälyä hyödyntäviä kuvanmuokkaus työkaluja. Tekoälysovelluksilla luotuja sekä muokattuja kuvia arvioitiin niiden realistisuuden sekä Vesivekin brändin mukaisuuden perusteella.
Työn tuloksena syntyy konkreettisia tekoälyratkaisuja toimeksiantajan toivomiin kuvanmuokkaus työvaiheisiin. Toiminallisessa osuudessa suoritettu testausprosessi pitää sisällään useita erilaisia lopputuloksia, vaihdellen käyttötarkoitusten sekä tekoälysovellusten mukaan. Osa testauksen tuloksista onnistui, näissä testauksissa tehtiin realistisia hyvä laatuisia kuvia, jotka täyttävät myös Vesivekin brändivaatimukset. Työssä käydään läpi myös epäonnistuneita testauksia, joiden tulokset eivät olleet tarpeeksi laadukkaita tai täyttäneet Vesivekin brändi vaatimuksia. Kokonaisuutena työ tarjoaa oppeja tekoälyn hyödyntämisestä mainoskuvien muokkauksessa sekä luomisessa konkreettisella tasolla.
Tarkoituksena työssä oli perehtyä kuvanmuokkaukseen sekä kuvien luomiseen tarkoitettuihin tekoälysovelluksiin, jotka sopivat Vesivekin kontekstiin. Työn tavoitteena toimeksiantajalle pyrittiin antamaan käytäntöön vietäviä kehitysehdotuksia, joilla Vesivekin markkinointitiimi voi hyödyntää tekoälyä. Työssä perehdyttiin tekoälysovellusten luomiin mahdollisuuksiin kuvasisällöntuotannon kentällä. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman hyvä kokonaiskuva siitä, voiko tekoälyjärjestelmillä tuottaa tai muokata kuvia markkinointi tarkoituksiin. Työssä ei perehdytty siihen, kuinka tehtäisiin mahdollisimman hyvää sisältömarkkinointia Vesivekillä, vaan tarkoituksena oli löytää uusia työkaluja nykyisten prosessien tueksi.
Työssä suoritettiin toiminnallinen testausjakso tekoälysovelluksien käytöstä markkinointikuvien luomisessa ja muokkauksessa. Testausprosessissa luotiin kuvia tekoälyllä sekä käytettiin erilaisia tekoälyä hyödyntäviä kuvanmuokkaus työkaluja. Tekoälysovelluksilla luotuja sekä muokattuja kuvia arvioitiin niiden realistisuuden sekä Vesivekin brändin mukaisuuden perusteella.
Työn tuloksena syntyy konkreettisia tekoälyratkaisuja toimeksiantajan toivomiin kuvanmuokkaus työvaiheisiin. Toiminallisessa osuudessa suoritettu testausprosessi pitää sisällään useita erilaisia lopputuloksia, vaihdellen käyttötarkoitusten sekä tekoälysovellusten mukaan. Osa testauksen tuloksista onnistui, näissä testauksissa tehtiin realistisia hyvä laatuisia kuvia, jotka täyttävät myös Vesivekin brändivaatimukset. Työssä käydään läpi myös epäonnistuneita testauksia, joiden tulokset eivät olleet tarpeeksi laadukkaita tai täyttäneet Vesivekin brändi vaatimuksia. Kokonaisuutena työ tarjoaa oppeja tekoälyn hyödyntämisestä mainoskuvien muokkauksessa sekä luomisessa konkreettisella tasolla.