Organisaatiokulttuurin vaikutus työntekijäkokemukseen yrityksessä X
Oras, Emmi (2024)
Oras, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314883
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee organisaatiokulttuurin vaikutusta työntekijäkokemukseen kohdeorganisaatiossa. Kohdeorganisaatioksi valikoitui tässä työssä yritys X, rajattuna yrityksen X Suomen markkina-alueeseen. Kohdeorganisaatiolla ei ollut varsinaista tutkittua tulosta aiheesta ja aiheen ajankohtaisuuden vuoksi päädyttiin tutkimaan kyseistä aihetta.
Opinnäytetyö on toteutettu niin, että se etenee teoriaosuudesta tutkimukseen ja lopulta tuloksiin sekä niistä tehtyihin johtopäätöksiin. Alussa käydään läpi työntekijäkokemusta ja organisaatiokulttuuria niiden määrittelyjen, merkityksien sekä kehityksen näkökulmista. Sitten esitellään tutkimusongelma alaongelmineen sekä kuvaillaan tutkimusmenetelmää. Sen jälkeen esitellään tutkimuksen tulokset. Viimeisessä luvussa käsitellään tutkimuksen tuloksien analysoinnin lisäksi myös tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia, jatkokehitysideoita sekä arviota opinnäytetyöprosessista ja reflektoidaan ammatillista kehitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastateltavia oli kaiken kaikkiaan seitsemän ja he työskentelivät haastattelujen pitämisen aikana kohdeyrityksessä eri tehtävissä. Haastattelut pidettiin keväällä 2023.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaation organisaatiokulttuuri vaikuttaa työntekijäkokemukseen todella vahvasti. Tutkimuksen alaongelmiin kulttuurin ja työntekijäkokemuksen nykytiloista saatiin myös arvokasta dataa sekä muutama mahdollinen kehityskohde. Tutkimuksen tulokset olivat yllättävän yhteneväisiä ja eriäviä ääniä oli näin ollen suhteellisen vähän. Yleisesti ottaen kulttuuri koettiin vahvaksi, joka on helppo omaksua ja sen koettiin myös tukevan työskentelyä ja mahdollistavan tuloksiin pääsemisen. Työntekijäkokemuksen nykytila tulostenperusteella hyvä, vaikka vaihtelee esimerkiksi työsuhteen laadun suhteen. Kehityskohdiksi nousi muun muassa osa-aikaisten työntekijöiden parempi sitouttaminen organisaatioon sekä kansainvälisten tiimien kehittäminen niin, että esihenkilön tuki olisi konkreettisempaa ja tiimien ryhmäytymiseen kiinnitettäisiin enemmän huomiota.
Tutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää kulttuurin ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen organisaatiossa esimerkiksi workshoppien muodossa. Tutkimuksen perusteella voitaisiin myös kerätä laajempaa dataa aiheesta esimerkiksi kyselyn muodossa. Näin saataisiin laajempaa kuvaa kulttuurin ja työntekijäkokemuksen tilasta organisaatiossa. Tehdyssä tutkimuksessa otanta jäi nimittäin suhteellisen pieneksi.
Opinnäytetyö on toteutettu niin, että se etenee teoriaosuudesta tutkimukseen ja lopulta tuloksiin sekä niistä tehtyihin johtopäätöksiin. Alussa käydään läpi työntekijäkokemusta ja organisaatiokulttuuria niiden määrittelyjen, merkityksien sekä kehityksen näkökulmista. Sitten esitellään tutkimusongelma alaongelmineen sekä kuvaillaan tutkimusmenetelmää. Sen jälkeen esitellään tutkimuksen tulokset. Viimeisessä luvussa käsitellään tutkimuksen tuloksien analysoinnin lisäksi myös tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia, jatkokehitysideoita sekä arviota opinnäytetyöprosessista ja reflektoidaan ammatillista kehitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastateltavia oli kaiken kaikkiaan seitsemän ja he työskentelivät haastattelujen pitämisen aikana kohdeyrityksessä eri tehtävissä. Haastattelut pidettiin keväällä 2023.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaation organisaatiokulttuuri vaikuttaa työntekijäkokemukseen todella vahvasti. Tutkimuksen alaongelmiin kulttuurin ja työntekijäkokemuksen nykytiloista saatiin myös arvokasta dataa sekä muutama mahdollinen kehityskohde. Tutkimuksen tulokset olivat yllättävän yhteneväisiä ja eriäviä ääniä oli näin ollen suhteellisen vähän. Yleisesti ottaen kulttuuri koettiin vahvaksi, joka on helppo omaksua ja sen koettiin myös tukevan työskentelyä ja mahdollistavan tuloksiin pääsemisen. Työntekijäkokemuksen nykytila tulostenperusteella hyvä, vaikka vaihtelee esimerkiksi työsuhteen laadun suhteen. Kehityskohdiksi nousi muun muassa osa-aikaisten työntekijöiden parempi sitouttaminen organisaatioon sekä kansainvälisten tiimien kehittäminen niin, että esihenkilön tuki olisi konkreettisempaa ja tiimien ryhmäytymiseen kiinnitettäisiin enemmän huomiota.
Tutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää kulttuurin ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen organisaatiossa esimerkiksi workshoppien muodossa. Tutkimuksen perusteella voitaisiin myös kerätä laajempaa dataa aiheesta esimerkiksi kyselyn muodossa. Näin saataisiin laajempaa kuvaa kulttuurin ja työntekijäkokemuksen tilasta organisaatiossa. Tehdyssä tutkimuksessa otanta jäi nimittäin suhteellisen pieneksi.