Nuorten työntekijöiden vaihtuvuus pikaruoka-alalla
Yli-Säntti, Ida (2024)
Yli-Säntti, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314887
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli z-sukupolvea edustavien nuorten työntekijöiden vaihtuvuutta pikaruoka-alalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi vaihtuvuus on niin suurta alalla ja millä keinoin sitä voidaan vähentää. Tutkimuksessa käsiteltiin vapaaehtoista vaihtuvuutta z-sukupolven työntekijöiden näkökulmasta. Ravintola-alan henkilöstön vaihtuvuus on suurta ja siihen voidaan yrityksen osalta vaikuttaa sitouttamisen keinoin. Työntekijäkokemus tarkoittaa työntekijän työsuhteen elinkaarta ja siihen vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa työkyky, työyhteisö ja -ilmapiiri, esihenkilötyö sekä työntekijän ura ja etenemismahdollisuudet työssä. Nämä tekijät kuuluvat työhyvinvointiin, jonka ylläpitäminen ja kehittäminen ovat tärkeitä asioita vaihtuvuuden minimoimisessa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin aihetta teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Teoreettisen viitekehyksen aiheita ovat vaihtuvuus, sitouttaminen vaihtuvuuden vähentämisen keinona, työhyvinvointi ja siitä koostuva työntekijäkokemus. Empiirisen tutkimuksen osassa käsiteltiin tutkimusmenetelmää, tutkimuksen toteuttamista ja tuloksia sekä niistä tehtyä analyysia. Tutkimus tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla yhdeksää nykyistä ja entistä pikaruokaravintolassa työskentelevää nuorta. Haastattelukysymykset luotiin teoreettisen viitekehyksen aiheiden pohjalta ja ne suoritettiin Teams -sovellusta käyttäen. Haastattelujen avulla selvitettiin vastauksia suuren vaihtuvuuden syihin sekä vaihtuvuuden vähentämisen keinoja. Kahdeksalla haastateltavalla on 1-3 vuoden kokemus ja yhdellä yli 10 vuoden kokemus pikaruoka-alalta. Haastatelluista kolme ovat irtisanoutuneet alan työstä alle vuoden sisään työsuhteen alkamisesta.
Tutkimuksessa tuli ilmi työntekijöiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja sitoutuneisuus työpaikkaa kohtaan sekä vaihtuvuuteen vaikuttavat tekijät. Tuloksista hyötyvät yritykset, jotka menettävät resursseja jatkuviin työntekijöiden rekrytointeihin ja koulutuksiin ja haluavat sitouttaa työntekijöitä. Pikaruokayrityksillä on mahdollisuus hyödyntää tutkimuksen tuloksia oman toimintansa parantamisessa ja saamaan paremman kuvan työntekijöiden näkemyksistä, jotta vaihtuvuutta saataisiin vähennettyä.
Tulokset osoittivat, että vaihtuvuus on suurta esihenkilötyön puutteellisuuden, työtehtävien epäselvyyden ja jatkuvan kiireen takia. Lisäksi haastatellut kokivat, että he eivät saa riittävästi palautetta ja tukea suoriutuakseen työstä onnistuneesti. Tulosten mukaan yritykset olivat onnistuneet vaihtuvuuden vähentämisessä panostamalla työntekijöiden hyvinvointiin, mutta löytyi myös kehittämisen kohteita. Yritysten odotetaan kehittävän esihenkilötyötä, panostavan organisaatiokulttuuriin ja hyödyntävän palkitsemisjärjestelmää työntekijöiden sitouttamisessa. Vaihtuvuuden vähentämisen keinoja ovat hyvät vuorovaikutustaidot, edellytyksien luominen osaamisen kehittämiselle, työn hyvä organisointi, työtehtävien selkeys sekä esihenkilön läsnäolo ja palautteenanto.
Opinnäytetyössä käsiteltiin aihetta teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Teoreettisen viitekehyksen aiheita ovat vaihtuvuus, sitouttaminen vaihtuvuuden vähentämisen keinona, työhyvinvointi ja siitä koostuva työntekijäkokemus. Empiirisen tutkimuksen osassa käsiteltiin tutkimusmenetelmää, tutkimuksen toteuttamista ja tuloksia sekä niistä tehtyä analyysia. Tutkimus tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla yhdeksää nykyistä ja entistä pikaruokaravintolassa työskentelevää nuorta. Haastattelukysymykset luotiin teoreettisen viitekehyksen aiheiden pohjalta ja ne suoritettiin Teams -sovellusta käyttäen. Haastattelujen avulla selvitettiin vastauksia suuren vaihtuvuuden syihin sekä vaihtuvuuden vähentämisen keinoja. Kahdeksalla haastateltavalla on 1-3 vuoden kokemus ja yhdellä yli 10 vuoden kokemus pikaruoka-alalta. Haastatelluista kolme ovat irtisanoutuneet alan työstä alle vuoden sisään työsuhteen alkamisesta.
Tutkimuksessa tuli ilmi työntekijöiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja sitoutuneisuus työpaikkaa kohtaan sekä vaihtuvuuteen vaikuttavat tekijät. Tuloksista hyötyvät yritykset, jotka menettävät resursseja jatkuviin työntekijöiden rekrytointeihin ja koulutuksiin ja haluavat sitouttaa työntekijöitä. Pikaruokayrityksillä on mahdollisuus hyödyntää tutkimuksen tuloksia oman toimintansa parantamisessa ja saamaan paremman kuvan työntekijöiden näkemyksistä, jotta vaihtuvuutta saataisiin vähennettyä.
Tulokset osoittivat, että vaihtuvuus on suurta esihenkilötyön puutteellisuuden, työtehtävien epäselvyyden ja jatkuvan kiireen takia. Lisäksi haastatellut kokivat, että he eivät saa riittävästi palautetta ja tukea suoriutuakseen työstä onnistuneesti. Tulosten mukaan yritykset olivat onnistuneet vaihtuvuuden vähentämisessä panostamalla työntekijöiden hyvinvointiin, mutta löytyi myös kehittämisen kohteita. Yritysten odotetaan kehittävän esihenkilötyötä, panostavan organisaatiokulttuuriin ja hyödyntävän palkitsemisjärjestelmää työntekijöiden sitouttamisessa. Vaihtuvuuden vähentämisen keinoja ovat hyvät vuorovaikutustaidot, edellytyksien luominen osaamisen kehittämiselle, työn hyvä organisointi, työtehtävien selkeys sekä esihenkilön läsnäolo ja palautteenanto.