55-valmiuspaketin vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Siiman, Alexander (2024)
Siiman, Alexander
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314897
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan suomalaisten tietoisuutta Euroopan unionin 55-valmiuspaketista, ja sen vaikutuksista henkilöautoja koskeviin säännöksiin sekä pyritään selvittämään vaikuttaako valmiuspaketti suomalaisten kuluttajien päätöksentekoon näiden hankkiessa ensimmäistä autoaan tai vaihtaessaan autoa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen kyselyn avulla, joka jaettiin sosiaalisen median kanavien, erityisesti Jodelin, kautta. Kyselyyn vastasi viikon aikana 92 henkilöä.
Työn teoriaosuudessa määritellään tutkimuksen tavoitteet ja keskeiset käsitteet. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää suomalaisten tietoisuutta Euroopan unionin 55-valmiuspaketista ja sen sisältämistä määräyksistä koskien henkilöautoja sekä selvittää, onko valmiuspaketilla vaikutusta suomalaisten kuluttajien päätöksentekoon näiden hankkiessaan ensimmäistä autoaan tai vaihtaessaan autoa. Lisäksi tavoitteena on tutkia, miten erilaiset demografiset tekijät vaikuttavat kuluttajien tietoisuuteen valmiuspaketista ja heidän halukkuuteensa hankkia hybridi- tai sähköauto. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat kestävä kehitys ja Euroopan unionin ilmastopolitiikka, jotka painottavat ympäristönäkökulmaa autoalan kehityksessä ja sääntelyssä. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti pyritään vähentämään ympäristövaikutuksia ja edistämään ekologista kestävyyttä. Euroopan unionin ilmastopolitiikka puolestaan asettaa tavoitteita hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle ja uusiutuvan energian käytön edistämiselle autoteollisuudessa. Autonvalmistus- ja myynti Euroopassa viittaa automarkkinoiden toimintaan, valmistajiin ja myyntiin alueella, joka on merkittävässä asemassa Euroopan taloudessa. Kuluttajien ostokäyttäytyminen puolestaan kuvaa kuluttajien toimintaa ja päätöksentekoa ostaessaan tuotteita tai palveluita, mukaan lukien autojen hankinta. Euroopan unionin 55-valmiuspaketti on sääntelypaketti, joka sisältää määräyksiä henkilöautojen päästöjen vähentämiseksi ja ympäristöystävällisempien autojen edistämiseksi Euroopassa.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että suurin osa vastaajista ei ollut lainkaan tietoisia Euroopan unionin 55-valmiuspaketista, mutta moni oli kiinnostunut hankkimaan hybridi- tai sähköauton. Vaikka suoria yhteyksiä valmiuspaketin tietoisuuden ja kiinnostuksen välillä ei havaittu, erilaiset kannustimet, kuten laajempi latausinfrastruktuuri ja hankintatuet, koettiin tehokkaiksi keinoiksi lisätä sähkö- ja hybridiautojen hankintaa.
Opinnäytetyön yhteenveto-osuudessa esitettiin tutkimustulokset, havainnot ja johtopäätökset, ja korostettiin tarvetta lisätä tietoisuutta Euroopan unionin toimenpiteistä ja keinoista edistää sähkö- ja hybridiautojen käyttöönottoa. Työ antaa hyödyllistä tietoa siitä, miten poliittiset päättäjät ja yritykset voivat kannustaa kuluttajia valitsemaan ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja auton hankinnassa.
Työn teoriaosuudessa määritellään tutkimuksen tavoitteet ja keskeiset käsitteet. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää suomalaisten tietoisuutta Euroopan unionin 55-valmiuspaketista ja sen sisältämistä määräyksistä koskien henkilöautoja sekä selvittää, onko valmiuspaketilla vaikutusta suomalaisten kuluttajien päätöksentekoon näiden hankkiessaan ensimmäistä autoaan tai vaihtaessaan autoa. Lisäksi tavoitteena on tutkia, miten erilaiset demografiset tekijät vaikuttavat kuluttajien tietoisuuteen valmiuspaketista ja heidän halukkuuteensa hankkia hybridi- tai sähköauto. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat kestävä kehitys ja Euroopan unionin ilmastopolitiikka, jotka painottavat ympäristönäkökulmaa autoalan kehityksessä ja sääntelyssä. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti pyritään vähentämään ympäristövaikutuksia ja edistämään ekologista kestävyyttä. Euroopan unionin ilmastopolitiikka puolestaan asettaa tavoitteita hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle ja uusiutuvan energian käytön edistämiselle autoteollisuudessa. Autonvalmistus- ja myynti Euroopassa viittaa automarkkinoiden toimintaan, valmistajiin ja myyntiin alueella, joka on merkittävässä asemassa Euroopan taloudessa. Kuluttajien ostokäyttäytyminen puolestaan kuvaa kuluttajien toimintaa ja päätöksentekoa ostaessaan tuotteita tai palveluita, mukaan lukien autojen hankinta. Euroopan unionin 55-valmiuspaketti on sääntelypaketti, joka sisältää määräyksiä henkilöautojen päästöjen vähentämiseksi ja ympäristöystävällisempien autojen edistämiseksi Euroopassa.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että suurin osa vastaajista ei ollut lainkaan tietoisia Euroopan unionin 55-valmiuspaketista, mutta moni oli kiinnostunut hankkimaan hybridi- tai sähköauton. Vaikka suoria yhteyksiä valmiuspaketin tietoisuuden ja kiinnostuksen välillä ei havaittu, erilaiset kannustimet, kuten laajempi latausinfrastruktuuri ja hankintatuet, koettiin tehokkaiksi keinoiksi lisätä sähkö- ja hybridiautojen hankintaa.
Opinnäytetyön yhteenveto-osuudessa esitettiin tutkimustulokset, havainnot ja johtopäätökset, ja korostettiin tarvetta lisätä tietoisuutta Euroopan unionin toimenpiteistä ja keinoista edistää sähkö- ja hybridiautojen käyttöönottoa. Työ antaa hyödyllistä tietoa siitä, miten poliittiset päättäjät ja yritykset voivat kannustaa kuluttajia valitsemaan ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja auton hankinnassa.