Strömforsin, Mathildedalin ja Högforsin ruukkialueiden kilpailutekijät vertailussa
Tervo, Xenia; Niiranen, Katja (2024)
Tervo, Xenia
Niiranen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315053
Tiivistelmä
Opinnäytetyö "Strömforsin, Mathildedalin ja Högforsin ruukkialueiden kilpailutekijät vertailussa" tutkimuskohteena on kolmen ruukkialueen kilpailutekijät ja niiden vertailu keskenään. Tutkimuksen tavoitteena on syvempi ymmärrys ruukkialueiden hallinnasta ja kilpailukyvystä matkailukohteina, keskittyen kilpailutekijöihin. Tutkimuksen tarkoituksena on myös arvioida kilpailutekijöitä vastuullisuuden näkökulmasta ja tukea ruukkialueiden kestävää kehitystä matkailukohteina.
Opinnäytetyö on Strömforsin ruukkialueella toimivan Bed & Bistron yrittäjien toimeksiannosta. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä toimeksiantajille, sillä ruukkialueiden potentiaalia matkailukohteina ei ole vielä laajasti tutkittu eikä Strömforsin ruukkialueesta ole tehty monia opinnäytetöitä. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa ruukkialueiden kehittäjille ja matkailualan toimijoille sekä mahdollisesti edistää ruukkialueiden kehitystä tulevaisuudessa.
Ruukkien toiminta oli merkittävä taloudellinen ja yhteiskunnallinen tekijä Suomessa, synnyttäen kaupunkeja. Nykyään monet ruukkialueet toimivat matkailukohteina, säilyttäen historian ja kulttuuriperinnön. Kohdehallinnan merkitys matkailualalla korostuu kilpailukyvyn ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Kohdehallinta koostuu muun muassa markkinoinnista, palveluiden tarjoamisesta ja ympäristöhuollosta, jotka vaikuttavat kohteen houkuttelevuuteen ja vierailijakokemukseen. Kilpailun strateginen suunnittelu on olennaista matkakohteen menestyksen kannalta. Matkailukohteen kilpailukyky riippuu sen kyvystä tarjota ainutlaatuisia kokemuksia ja palveluita, jotka vastaavat matkailijoiden tarpeisiin ja odotuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään haastatteluja, jotka suoritetaan viidelle eri ruukkialueen toimijalle, ja tulokset analysoidaan tarkasti. Tutkimuksen haastattelukysymykset on jaettu kolmeen aihealueeseen: ruukkien asiakaskokemus ja kilpailutekijät, ruukkien arvot ja ympäristövastuu sekä ruukkien tulevaisuuden kehitys. Haastattelukysymykset suunniteltiin avaamaan ruukkialueiden ainutlaatuisia piirteitä ja vahvuuksia sekä tunnistamaan kehityskohteita kilpailukyvyn parantamiseksi. Haastattelut tallennetaan ja litteroidaan, mikä helpottaa aineiston analysointia. Tutkimuksen eettinen toteutus ja yksityisyyden suoja on keskeisessä roolissa. Tulokset ja päätelmät pyrittiin käsittelemään objektiivisesti ja tasapuolisesti kunnioittaen kaikkia osapuolia.
Haastateltujen vastauksista käy ilmi, että ruukkialueet tarjoavat paljon samanlaisia aktiviteetteja ja palveluita vierailijoille. Ruukit pyrkivät luomaan monipuolisen ja laadukkaan kokemuksen, mutta niiden lähestymistavat vaihtelevat. Tulevaisuudessa ruukkialueiden pyrkimys on saada uusia kävijöitä muun muassa parantamalla saavutettavuutta, lisäämällä markkinointitoimenpiteitä ja kehittämällä tapahtumatarjontaa. Ruukkialueiden kilpailutekijöinä korostuvat sijainti, palveluiden monipuolisuus, asiakaspalvelu sekä vastuullisuus ja kestävä kehitys. Yhteisöllisyys on keskeinen arvo ruukkialueiden toiminnassa, ja ruukit pyrkivät kehittämään kestävää matkailua. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa ruukkialueiden kehittäjille ja matkailualan toimijoille.
Opinnäytetyö on Strömforsin ruukkialueella toimivan Bed & Bistron yrittäjien toimeksiannosta. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä toimeksiantajille, sillä ruukkialueiden potentiaalia matkailukohteina ei ole vielä laajasti tutkittu eikä Strömforsin ruukkialueesta ole tehty monia opinnäytetöitä. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa ruukkialueiden kehittäjille ja matkailualan toimijoille sekä mahdollisesti edistää ruukkialueiden kehitystä tulevaisuudessa.
Ruukkien toiminta oli merkittävä taloudellinen ja yhteiskunnallinen tekijä Suomessa, synnyttäen kaupunkeja. Nykyään monet ruukkialueet toimivat matkailukohteina, säilyttäen historian ja kulttuuriperinnön. Kohdehallinnan merkitys matkailualalla korostuu kilpailukyvyn ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Kohdehallinta koostuu muun muassa markkinoinnista, palveluiden tarjoamisesta ja ympäristöhuollosta, jotka vaikuttavat kohteen houkuttelevuuteen ja vierailijakokemukseen. Kilpailun strateginen suunnittelu on olennaista matkakohteen menestyksen kannalta. Matkailukohteen kilpailukyky riippuu sen kyvystä tarjota ainutlaatuisia kokemuksia ja palveluita, jotka vastaavat matkailijoiden tarpeisiin ja odotuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään haastatteluja, jotka suoritetaan viidelle eri ruukkialueen toimijalle, ja tulokset analysoidaan tarkasti. Tutkimuksen haastattelukysymykset on jaettu kolmeen aihealueeseen: ruukkien asiakaskokemus ja kilpailutekijät, ruukkien arvot ja ympäristövastuu sekä ruukkien tulevaisuuden kehitys. Haastattelukysymykset suunniteltiin avaamaan ruukkialueiden ainutlaatuisia piirteitä ja vahvuuksia sekä tunnistamaan kehityskohteita kilpailukyvyn parantamiseksi. Haastattelut tallennetaan ja litteroidaan, mikä helpottaa aineiston analysointia. Tutkimuksen eettinen toteutus ja yksityisyyden suoja on keskeisessä roolissa. Tulokset ja päätelmät pyrittiin käsittelemään objektiivisesti ja tasapuolisesti kunnioittaen kaikkia osapuolia.
Haastateltujen vastauksista käy ilmi, että ruukkialueet tarjoavat paljon samanlaisia aktiviteetteja ja palveluita vierailijoille. Ruukit pyrkivät luomaan monipuolisen ja laadukkaan kokemuksen, mutta niiden lähestymistavat vaihtelevat. Tulevaisuudessa ruukkialueiden pyrkimys on saada uusia kävijöitä muun muassa parantamalla saavutettavuutta, lisäämällä markkinointitoimenpiteitä ja kehittämällä tapahtumatarjontaa. Ruukkialueiden kilpailutekijöinä korostuvat sijainti, palveluiden monipuolisuus, asiakaspalvelu sekä vastuullisuus ja kestävä kehitys. Yhteisöllisyys on keskeinen arvo ruukkialueiden toiminnassa, ja ruukit pyrkivät kehittämään kestävää matkailua. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa ruukkialueiden kehittäjille ja matkailualan toimijoille.
