Graafinen ohjeisto Smaku Events Oy:lle
Poikonen, Katariina (2024)
Poikonen, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315092
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä ja helposti sovellettava graafinen ohjeisto Smaku Events Oy:n käyttöön. Graafisen ohjeiston tarkoituksena oli brändin visuaalisen ilmeen luominen ja säilyttäminen. Visuaalisen ilmeen suunnitteluun kuului yrityksen värimaailman kehittäminen, typografisten valintojen tekeminen sekä muiden graafisten elementtien luominen. Graafiseen ohjeistoon sisältyi visuaalisten elementtien käytön ohjeistaminen sekä käyttöesimerkkejä ilmeen soveltamiseen. Graafinen ohjeisto toimii tukena kaikkien Smakun visuaalisen ilmeen kanssa työskenteleville.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa syvennytään brändin visuaaliseen ilmeeseen. Toinen luvuista käsittelee visuaalisen identiteetin elementtien kokonaisuutta. Opinnäytetyön sisältö jakautuu myös graafisen ohjeiston luomisprosessin kuvaamiseen, valmiin työn esittelyyn sekä lopuksi pohdintaan, jossa reflektoidaan opinnäytetyöprosessin kulkua sekä sen myötä syntynyttä produktia.
Produktin, eli graafisen ohjeiston tavoitteena oli luoda käytännöllinen ohjeistus Smakun johdonmukaisen visuaalisen ilmeen ylläpitämiseksi. Opinnäytetyön tekijän tavoitteena oli prosessin aikana kehittää osaamistaan visuaaliseen ilmeeseen ja graafisen ohjeiston kokoamiseen liittyen.
Opinnäytetyön toimeksiantajalta kerättiin tietoa yrityksen nykytilasta ja toiveista produktin toteuttamista varten. Toimeksiantajalta saadut tiedot toimivat perustana suunnitteluprosessille. Kehittämismenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin benchmarkingia, jolla kerättiin tietoa kilpailukentästä ja toimialan visuaalisista ratkaisuista.
Opinnäytetyö on toteutettu keväällä 2024. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin vuoden 2023 lopussa ja saatettiin loppuun toukokuussa aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyön tietoperusta jakautuu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa syvennytään brändin visuaaliseen ilmeeseen. Toinen luvuista käsittelee visuaalisen identiteetin elementtien kokonaisuutta. Opinnäytetyön sisältö jakautuu myös graafisen ohjeiston luomisprosessin kuvaamiseen, valmiin työn esittelyyn sekä lopuksi pohdintaan, jossa reflektoidaan opinnäytetyöprosessin kulkua sekä sen myötä syntynyttä produktia.
Produktin, eli graafisen ohjeiston tavoitteena oli luoda käytännöllinen ohjeistus Smakun johdonmukaisen visuaalisen ilmeen ylläpitämiseksi. Opinnäytetyön tekijän tavoitteena oli prosessin aikana kehittää osaamistaan visuaaliseen ilmeeseen ja graafisen ohjeiston kokoamiseen liittyen.
Opinnäytetyön toimeksiantajalta kerättiin tietoa yrityksen nykytilasta ja toiveista produktin toteuttamista varten. Toimeksiantajalta saadut tiedot toimivat perustana suunnitteluprosessille. Kehittämismenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin benchmarkingia, jolla kerättiin tietoa kilpailukentästä ja toimialan visuaalisista ratkaisuista.
Opinnäytetyö on toteutettu keväällä 2024. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin vuoden 2023 lopussa ja saatettiin loppuun toukokuussa aikataulun mukaisesti.