Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Elämys DMC:lle
Saksa, Linh (2024)
Saksa, Linh
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315098
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona matkailualan yritykselle, ja se on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Instagramin ja LinkedInin markkinointisuunnitelma Elämys Travel Design Oy:n Elämys DMC -yksikölle. Aihe valittiin henkilökohtaisen kiinnostuksen perusteella sosiaalisen median markkinointiin sekä mahdollisuutena oppia markkinointisuunnitelman kehittämisestä. Tarkoituksena oli myös hankkia kokemusta matkailu- ja tapahtuma-alan parissa sekä sisältösuunnitelmien suunnittelusta ja toteutuksesta. Instagram ja LinkedIn ovat edelleen relevantteja sosiaalisen median kanavia, ja halusin syventää osaamistani näiden alustojen markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin laajemmin markkinointia, sisältäen digitaalisen markkinoinnin ja sosi- aalisen median markkinoinnin käsitteet. Siinä tarkasteltiin myös yleisesti sosiaalisen median roolia yritysten markkinoinnissa. Toiminnallinen osuus sisälsi Instagramin ja LinkedInin markkinointisuunnitelman Elämys DMC:lle, ja se perustui laadulliseen haastatteluun ja SWOT-analyysiin. Tavoitteena oli luoda kattava markkinointisuunnitelma, joka toimisi käytännön ohjeena markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suunnitelman laatiminen käynnistettiin, koska markkinoinnin merkitys jatkaa kasvuaan, ja sosiaalisen median alustat tarjoavat yrityksille mahdollisuuksia lisätä näkyvyyttä ja markkinoida palveluitaan tehokkaasti. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli helpottaa toimeksiantoyrityksen markkinointityötä ja varmistaa, että se pysyy kilpailukykyisenä muuttuvassa markkinointiympäristössä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin laajemmin markkinointia, sisältäen digitaalisen markkinoinnin ja sosi- aalisen median markkinoinnin käsitteet. Siinä tarkasteltiin myös yleisesti sosiaalisen median roolia yritysten markkinoinnissa. Toiminnallinen osuus sisälsi Instagramin ja LinkedInin markkinointisuunnitelman Elämys DMC:lle, ja se perustui laadulliseen haastatteluun ja SWOT-analyysiin. Tavoitteena oli luoda kattava markkinointisuunnitelma, joka toimisi käytännön ohjeena markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suunnitelman laatiminen käynnistettiin, koska markkinoinnin merkitys jatkaa kasvuaan, ja sosiaalisen median alustat tarjoavat yrityksille mahdollisuuksia lisätä näkyvyyttä ja markkinoida palveluitaan tehokkaasti. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli helpottaa toimeksiantoyrityksen markkinointityötä ja varmistaa, että se pysyy kilpailukykyisenä muuttuvassa markkinointiympäristössä.