Digitaalisen koulutusmateriaalin kehittäminen kliinisen kemian laboratoriohenkilöstölle
Nevalampi, Kati (2024)
Nevalampi, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315022
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä digitaalisen koulutusmateriaalin kehittämisen tavoitteena oli yhtenäistää HUS Diagnostiikkakeskuksen analytiikan keskitetyn perehdytyksen prosessia. Kehittämistyö painottui kliinisen kemian ja immunokemian laiteosaamiseen ja Siemens Atellica® Solution -analysaattoreihin. Kehittämisen taustalla vaikutti tarve tehdä perehdytystoiminnasta tasalaatuista, vakiintunutta ja keskitettyä. Yhtenäisellä digitaalisella koulutusmateriaalilla varmistetaan, että koko kliinisen kemian vastuualueen laboratoriohenkilöstöllä on mahdollisuus samaan koulutussisältöön ja -kokemukseen. Digitaalista koulutusmateriaalia voidaan perehdytystoiminnan lisäksi käyttää osaamisen kehittämiseen tai osaamisvajeiden etsintään strukturoidusti. Näin ollen hyödynsaajia ovat sekä työurallaan aloittelevat että kokeneemmatkin työntekijät.
Kehittämisessä hyödynnettiin ADDIE-oppimismuotoilumallia, joka toimi jäsenneltynä kehyksenä mahdollistaen järjestelmällisen lähestymistavan opetussisällön suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Koulutusmateriaali toteutettiin Moodle-alustalla hyödyntäen H5P-sisällönluomistyökalua. Koulutusmateriaalin sisällöt jaettiin analytiikan laiteosaamisen ympärillä eri teemoihin, jotka edistäisivät sujuvaa ja itsenäistä analysaattorityöskentelyä. Koulutusmateriaalin käytettävyystestauksessa materiaali sai erittäin positiivisen vastaanoton kohderyhmässä tuoden esiin sen käyttäjäystävällisyyden, hyödynnettävyyden, sekä sen ilmeisen tarpeen kohdeorganisaatiossa.
Kehittämisessä hyödynnettiin ADDIE-oppimismuotoilumallia, joka toimi jäsenneltynä kehyksenä mahdollistaen järjestelmällisen lähestymistavan opetussisällön suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Koulutusmateriaali toteutettiin Moodle-alustalla hyödyntäen H5P-sisällönluomistyökalua. Koulutusmateriaalin sisällöt jaettiin analytiikan laiteosaamisen ympärillä eri teemoihin, jotka edistäisivät sujuvaa ja itsenäistä analysaattorityöskentelyä. Koulutusmateriaalin käytettävyystestauksessa materiaali sai erittäin positiivisen vastaanoton kohderyhmässä tuoden esiin sen käyttäjäystävällisyyden, hyödynnettävyyden, sekä sen ilmeisen tarpeen kohdeorganisaatiossa.