Kartoitus suoramyynnin kysynnästä Tavelan luomuviljatilalta
Tavela, Milla (2024)
Tavela, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315049
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Tavelan tila, joka on luomuviljanviljelyyn ja metsätalouteen keskittyvä maatila Pirkanmaan Kangasalta.
Vallitsevaan markkinaan ovat vaikuttaneet suuresti muuttuvat maailmantilanteet, kuten viruspandemia ja sodat. Nämä asiat, sekä digitalisaation kehitys ja ihmisten tietoisuus ovat muovanneet B2B- sekä B2C-ostokäytöksen muutosta kohti tietoisempia ja vastuullisempia valintoja niin myyjän, kuin asiakkaankin näkökulmasta. Maanviljelyn kannattavuus on ollut yleisesti laskusuunnassa, jonka vuoksi Tavelan tilalla ollaan kiinnostuneita aloittamaan B2B-suoramyynti nykyisen liiketoiminnan rinnalla tulovirtojen kasvattamiseksi.
Tämän työn tavoitteena on ollut selvittää Tavelan tilalle minkälaiset tuotteet kiin nostavat heidän potentiaalisia suoramyyntiasiakkaitaan, mitkä asiat vaikuttavat ostopäätöksiin, sekä mitkä ovat asiakkaiden tarpeet ja kiinnostus suoramyyntiä koskien. Työ toteutettiin puolistrukturoituja henkilöhaastatteluja hyödyntäen laadullisena tutkimuksena.
Henkilöhaastattelujen tuloksien perusteella yritysten ostopäätöksiin vaikuttavat eniten laatu, hinta, paikallisuus ja helppous, joista hinta oli lopulta eniten vaikuttava tekijä. Hinnan ohella kuitenkin keskusteltiin paljon paikallisten tuotteiden ja raaka-aineiden suosimisesta. Haastatteluissa nousi esiin myös paikallisten tuottajien löytämisen vaikeus, ja suppea tuotevalikoima. Paikallisilta tuottajilta kaivataan erityisesti paikallisesti kasvatettuja yrttejä, jäätelöä, olutta ja vehnäjauhoja. Yleisesti yhteistyön tekeminen alkutuottajien kanssa koettiin joustavaksi ja merkitykselliseksi. Paikallisuuden arvostuksen arveltiin korostuvan nousujohteisesti myös tulevaisuudessa.
Vallitsevaan markkinaan ovat vaikuttaneet suuresti muuttuvat maailmantilanteet, kuten viruspandemia ja sodat. Nämä asiat, sekä digitalisaation kehitys ja ihmisten tietoisuus ovat muovanneet B2B- sekä B2C-ostokäytöksen muutosta kohti tietoisempia ja vastuullisempia valintoja niin myyjän, kuin asiakkaankin näkökulmasta. Maanviljelyn kannattavuus on ollut yleisesti laskusuunnassa, jonka vuoksi Tavelan tilalla ollaan kiinnostuneita aloittamaan B2B-suoramyynti nykyisen liiketoiminnan rinnalla tulovirtojen kasvattamiseksi.
Tämän työn tavoitteena on ollut selvittää Tavelan tilalle minkälaiset tuotteet kiin nostavat heidän potentiaalisia suoramyyntiasiakkaitaan, mitkä asiat vaikuttavat ostopäätöksiin, sekä mitkä ovat asiakkaiden tarpeet ja kiinnostus suoramyyntiä koskien. Työ toteutettiin puolistrukturoituja henkilöhaastatteluja hyödyntäen laadullisena tutkimuksena.
Henkilöhaastattelujen tuloksien perusteella yritysten ostopäätöksiin vaikuttavat eniten laatu, hinta, paikallisuus ja helppous, joista hinta oli lopulta eniten vaikuttava tekijä. Hinnan ohella kuitenkin keskusteltiin paljon paikallisten tuotteiden ja raaka-aineiden suosimisesta. Haastatteluissa nousi esiin myös paikallisten tuottajien löytämisen vaikeus, ja suppea tuotevalikoima. Paikallisilta tuottajilta kaivataan erityisesti paikallisesti kasvatettuja yrttejä, jäätelöä, olutta ja vehnäjauhoja. Yleisesti yhteistyön tekeminen alkutuottajien kanssa koettiin joustavaksi ja merkitykselliseksi. Paikallisuuden arvostuksen arveltiin korostuvan nousujohteisesti myös tulevaisuudessa.