Riskienhallinta rautatiehankkeen valvonnassa
Laaja, Jere (2024)
Laaja, Jere
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314898
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee riskienhallintaa rautatiehankkeissa valvojan näkökulmasta, korostaen riskienhallinnan keskeistä roolia liikenneväylien suunnittelussa ja ylläpidossa. Esimerkki hankkeena tässä opinnäytetyössä oli Tampereen raitiotiehanke. Työn tavoitteena on tutkia, kuinka rautatiehankkeisiin liittyviä riskejä tunnistetaan, arvioidaan ja hallitaan sekä, miten riskienhallinta on kehittynyt rautatiehankkeissa digitalisaation myötä. Opinnäytetyössä tarkastellaan riskienhallinnan periaatteita, menetelmiä ja keskeisiä säädöksiä, mukaan lukien erilaisia strategioita riskien välttämiseksi, jakamiseksi, pienentämiseksi, siirtämiseksi ja ottamiseksi. Lisäksi käsitellään laadunvalvontaa, tiedonkulkua ja yhteistyötä projektissa, pätevyysvaatimuksia sekä digitaalisten työkalujen käyttöä riskienhallinnassa.
Rautatiehankkeiden riskienhallintaan liittyvät haasteet liittyvät usein organisaation hallinnon, päätöksenteon ja prosessien puutteisiin. Teknologian kehitys, kuten digitaalisten sovellusten käyttöönotto, on tuonut merkittäviä parannuksia riskienhallintaan, mahdollistaen laadukkaan ja järjestelmällisen tiedon tallennuksen sekä hankkeiden tehokkaan ohjauksen. Valvojan rooli kattaa riskienhallintaprosessin ohjauksen, varmistaen, että kaikki hankkeeseen osallistuvat tahot noudattavat sovittuja riskienhallinnan periaatteita ja toimenpiteitä.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa kattavan katsauksen rautatiehankkeiden riskienhallinnan nykytilaan ja sen haasteisiin, sekä tarjoaa näkemyksiä riskienhallinnan kehittämiseksi digitalisaation myötä. Työn tulokset osoittavat, että rautatiehankkeiden kriittisimmät riskit ovat työturvallisuuteen kohdistuvat tapahtumat. Rautatiehankkeiden riskien tunnistamiseen hyödynnetään riskikarttoja sekä pisteytysmenetelmää, joiden arvioinnin perusteella riskejä hallitaan TUROn ohjeistuksen mukaisesti, joka on ensisijaisesti turvallisuuden näkökulmasta. Digitalisaation myötä riskienhallinta on entistä tehokkaampaa nopean kommunikaation ja tiedonhallinnan avulla
Rautatiehankkeiden riskienhallintaan liittyvät haasteet liittyvät usein organisaation hallinnon, päätöksenteon ja prosessien puutteisiin. Teknologian kehitys, kuten digitaalisten sovellusten käyttöönotto, on tuonut merkittäviä parannuksia riskienhallintaan, mahdollistaen laadukkaan ja järjestelmällisen tiedon tallennuksen sekä hankkeiden tehokkaan ohjauksen. Valvojan rooli kattaa riskienhallintaprosessin ohjauksen, varmistaen, että kaikki hankkeeseen osallistuvat tahot noudattavat sovittuja riskienhallinnan periaatteita ja toimenpiteitä.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa kattavan katsauksen rautatiehankkeiden riskienhallinnan nykytilaan ja sen haasteisiin, sekä tarjoaa näkemyksiä riskienhallinnan kehittämiseksi digitalisaation myötä. Työn tulokset osoittavat, että rautatiehankkeiden kriittisimmät riskit ovat työturvallisuuteen kohdistuvat tapahtumat. Rautatiehankkeiden riskien tunnistamiseen hyödynnetään riskikarttoja sekä pisteytysmenetelmää, joiden arvioinnin perusteella riskejä hallitaan TUROn ohjeistuksen mukaisesti, joka on ensisijaisesti turvallisuuden näkökulmasta. Digitalisaation myötä riskienhallinta on entistä tehokkaampaa nopean kommunikaation ja tiedonhallinnan avulla