Marketing strategy for a company to boost sales and customer acquisition - Case Sairtec
Patshijew, Andrei (2024)
Patshijew, Andrei
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314807
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin markkinointistrategian kehittämisen teoriaa ja prosessia yritykselle, jolla ei ollut aiempaa kokemusta markkinointistrategian tai -suunnitelman laatimisesta. Sairtec Oy on toiminut terveydenhuoltoalalla lähes 30 vuotta, eikä sillä ole koskaan ollut konkreettista markkinointisuunnitelmaa asiakashankinnan kasvattamiseksi. Tämän takia yritys sopi hyvin opinnäytetyön aiheeksi, joka käsittelee markkinointistrategian luomista yksinkertaisesti markkinoinnin ja toimialatuntemuksen perusteella.
Opinnäytetyön teorian rakentamisessa käytettiin kirjoja ja verkkolähteitä. Teoriassa käsiteltiin markkinoinnin teoriaa yleisesti ja sitä, miten rakentaa tehokas markkinointisuunnitelma. Lisätietoa kerättiin haastattelemalla Sairtec Oy:n toimitusjohtajaa. Haastattelut toteutettiin strukturoimattomina teemahaastatteluina,
ja tärkeät tekijät ja seikat kirjattiin ylös haastattelun aikana. Haastattelujen tarkoituksena oli kerätä tietoa yrityksestä, tosiasioita, kuten missä yritys on nyt, mihin se aikoo mennä tulevaisuudessa, sekä terveydenhuoltoalan haasteista ja mahdollisuuksista.
Markkinointistrategian kehittämisvaiheessa Sairtecin asiakassegmentit ja ulkoiset ja
sisäisiä tekijöitä tutkittiin. Lisäksi asetettiin yrityksen arvolupaus ja strategian tavoitteet. Lopputuloksena oli markkinointistrategia, jonka avulla Sairtec voi kasvaa ja lisätä asiakashankintaa noudattamalla markkinointistrategian asettamia suuntaviivoja. The thesis studied the theory and process of developing a marketing strategy for a company with no previous experience in creating a marketing strategy or a plan. Sairtec Oy has operated in the healthcare industry for almost 30 years and never had a concrete marketing plan to grow its customer acquisition. This is
why the company was a good fit for a thesis on how to create a marketing strategy simply on marketing
and industry knowledge.
Books and online sources were used to construct the theory for the thesis. The theory discussed the theory
of marketing in general and how to build an effective marketing plan. Additional information was gathered
through interviews with the CEO of Sairtec Oy. The interviews were conducted as non-structured thematic
interviews and important factors and points were written down during the interview. The point of the interviews was to gather information about the company, facts like where the company is now, where it
plans to go in the future, and the challenges and opportunities of the healthcare industry.
During the development phase of the marketing strategy, Sairtec’s customer segments and external and
internal factors were studied. Also, the company's value proposition and goals of the strategy were set. The
final product was a marketing strategy that allows Sairtec to grow and boost customer acquisition by following the guidelines set by the marketing strategy.
Opinnäytetyön teorian rakentamisessa käytettiin kirjoja ja verkkolähteitä. Teoriassa käsiteltiin markkinoinnin teoriaa yleisesti ja sitä, miten rakentaa tehokas markkinointisuunnitelma. Lisätietoa kerättiin haastattelemalla Sairtec Oy:n toimitusjohtajaa. Haastattelut toteutettiin strukturoimattomina teemahaastatteluina,
ja tärkeät tekijät ja seikat kirjattiin ylös haastattelun aikana. Haastattelujen tarkoituksena oli kerätä tietoa yrityksestä, tosiasioita, kuten missä yritys on nyt, mihin se aikoo mennä tulevaisuudessa, sekä terveydenhuoltoalan haasteista ja mahdollisuuksista.
Markkinointistrategian kehittämisvaiheessa Sairtecin asiakassegmentit ja ulkoiset ja
sisäisiä tekijöitä tutkittiin. Lisäksi asetettiin yrityksen arvolupaus ja strategian tavoitteet. Lopputuloksena oli markkinointistrategia, jonka avulla Sairtec voi kasvaa ja lisätä asiakashankintaa noudattamalla markkinointistrategian asettamia suuntaviivoja.
why the company was a good fit for a thesis on how to create a marketing strategy simply on marketing
and industry knowledge.
Books and online sources were used to construct the theory for the thesis. The theory discussed the theory
of marketing in general and how to build an effective marketing plan. Additional information was gathered
through interviews with the CEO of Sairtec Oy. The interviews were conducted as non-structured thematic
interviews and important factors and points were written down during the interview. The point of the interviews was to gather information about the company, facts like where the company is now, where it
plans to go in the future, and the challenges and opportunities of the healthcare industry.
During the development phase of the marketing strategy, Sairtec’s customer segments and external and
internal factors were studied. Also, the company's value proposition and goals of the strategy were set. The
final product was a marketing strategy that allows Sairtec to grow and boost customer acquisition by following the guidelines set by the marketing strategy.