Työhyvinvoinnin mittareiden kartoitus tiedolla johtamisen tueksi kuntaorganisaatiossa
Kalliomäki, Satu (2024)
Kalliomäki, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315033
Tiivistelmä
Tarve tietoperustaiseen päätöksentekoon on lisääntynyt kuntaorganisaatioissa, jotta ne voivat tuottaa kuntalaisten tarvitsemat palvelut mahdollisimman laadukkaasti ja tehokkaasti. Kunnat ovat työvoimavaltaisia organisaatioita ja laadukkaiden palveluiden tuottamisen keskiössä on kunnan henkilöstö. Tiedolla johtamisella voidaan parantaa henkilöstön työhyvinvointia ja sitä kautta tuottaa parempia palveluita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajaorganisaation strategisten tavoitteiden saavuttamisen edistäminen organisaation henkilöstöpalveluiden osalta. Opinnäytetyössä kartoitettiin tietoperustaisessa päätöksenteossa tarvittavia HR-mittareita ja henkilöstödataa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin määrällisen tutkimuksen lomakekyselyä, benchmarkingia ja haastattelua. Lomakekyselyllä kartoitettiin toimeksiantajaorganisaation esihenkilöiden ja luottamushenkilöiden näkemyksiä työhyvinvoinnin mittaamiseen liittyvistä tietotarpeista. Lisäksi tehtiin toimeksiantajaorganisaation henkilöstötiedon nykytilan kartoitus sekä haettiin vertailutietoa muiden kuntien henkilöstöraportointien sisältämistä käytössä olevista työhyvinvoinnin mittareista.
Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden ja luottamushenkilöiden tietotarpeet työhyvinvoinnin johtamiseen ovat melko yhtenäiset ja eroavaisuutta oli lähinnä mittaamistavoitteiden painotuksissa. Havaitut mittaamistavoitteet koskevat työn imun ja työhyvinvoinnin kokemusta, henkilöstön osaamista sekä sosiaalisen pääoman tilaa ja tavoitteet ovat linjassa aikaisempaan tutkimustietoon verrattuna. Tutkimuksesta ilmeni myös molempien vastaajaryhmien tarve nopeammille ja ketterimmille tavoille saada ajantasaista tietoa henkilöstön työhyvinvoinnin tilasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajaorganisaation strategisten tavoitteiden saavuttamisen edistäminen organisaation henkilöstöpalveluiden osalta. Opinnäytetyössä kartoitettiin tietoperustaisessa päätöksenteossa tarvittavia HR-mittareita ja henkilöstödataa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin määrällisen tutkimuksen lomakekyselyä, benchmarkingia ja haastattelua. Lomakekyselyllä kartoitettiin toimeksiantajaorganisaation esihenkilöiden ja luottamushenkilöiden näkemyksiä työhyvinvoinnin mittaamiseen liittyvistä tietotarpeista. Lisäksi tehtiin toimeksiantajaorganisaation henkilöstötiedon nykytilan kartoitus sekä haettiin vertailutietoa muiden kuntien henkilöstöraportointien sisältämistä käytössä olevista työhyvinvoinnin mittareista.
Tulokset osoittivat, että esihenkilöiden ja luottamushenkilöiden tietotarpeet työhyvinvoinnin johtamiseen ovat melko yhtenäiset ja eroavaisuutta oli lähinnä mittaamistavoitteiden painotuksissa. Havaitut mittaamistavoitteet koskevat työn imun ja työhyvinvoinnin kokemusta, henkilöstön osaamista sekä sosiaalisen pääoman tilaa ja tavoitteet ovat linjassa aikaisempaan tutkimustietoon verrattuna. Tutkimuksesta ilmeni myös molempien vastaajaryhmien tarve nopeammille ja ketterimmille tavoille saada ajantasaista tietoa henkilöstön työhyvinvoinnin tilasta.