Sähköiset tietojärjestelmät Suomen ja Irakin Kurdistanin terveydenhuolloissa : käyttöönoton laajuus ja kattavuus
Palani, Esmail (2014)
Palani, Esmail
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää Suomen sekä Irakin Kurdistanin terveydenhuollossa käytössä olevia sähköisiä tietojärjestelmiä, niiden käyttöönoton laajuutta sekä roolit terveydenhuollon edistämisessä.
Suomalaisista tietojärjestelmistä tieto kerättiin kirjallisuutta käyttäen. Tarkoitus oli laatia dokumentaatio, josta tehtiin yhteenveto ja, jota käytettiin informatiivisena materiaalina kurdien tutustuttamiseen suomalaisiin tietojärjestelmiin. Dokumentaation pohjalta tehtiin myös haastattelukysymykset kurdien tietojärjestelmien tutkimiseksi ja niiden käyttöönoton laajuuden selvittämiseksi. Haastattelut toteutettiin olosuhteiden pakosta Skypen ja Viberin sekä Facebookja Google Hangouts -chatin kautta.
Tutkimuksessa todettiin, että Kurdistanin terveydenhuollon tietoteknologia on varhaisessa vaiheessa ja puutteita ja kehittämisen varaa on todennettavissa. Terveydenhuollon sähköisten tietojärjestelmien hankinta ja käyttöönotto eivät ole edennyt yhtä riittävästi kuin muilla aloilla, minkä takia potilas- ja hoitotieto edelleenkin kerätään paperisissa potilaskertomuksissa, joita ei hyödynnetä lainkaan sen jälkeen, kun potilas on päässyt pois hoidosta. Näin ollen kansalaisilla ei ole potilas- ja terveystietoja missään tallella, ja jokaisesta käynnistä hänelle on tehtävä uusi potilaskansio, johon syötetään sekä vanhoja että uusia tietoja.
Työssä selvitettiin myös Kurdistanin nykyisessä terveydenhuollossa asiakastietojen hallintaan ja käsittelyyn liittyviä ongelmia ja puutteitta sekä niiden mahdollisia ratkaisumenetelmiä ja parannusja kehityskeinoja.
Suomalaisista tietojärjestelmistä tieto kerättiin kirjallisuutta käyttäen. Tarkoitus oli laatia dokumentaatio, josta tehtiin yhteenveto ja, jota käytettiin informatiivisena materiaalina kurdien tutustuttamiseen suomalaisiin tietojärjestelmiin. Dokumentaation pohjalta tehtiin myös haastattelukysymykset kurdien tietojärjestelmien tutkimiseksi ja niiden käyttöönoton laajuuden selvittämiseksi. Haastattelut toteutettiin olosuhteiden pakosta Skypen ja Viberin sekä Facebookja Google Hangouts -chatin kautta.
Tutkimuksessa todettiin, että Kurdistanin terveydenhuollon tietoteknologia on varhaisessa vaiheessa ja puutteita ja kehittämisen varaa on todennettavissa. Terveydenhuollon sähköisten tietojärjestelmien hankinta ja käyttöönotto eivät ole edennyt yhtä riittävästi kuin muilla aloilla, minkä takia potilas- ja hoitotieto edelleenkin kerätään paperisissa potilaskertomuksissa, joita ei hyödynnetä lainkaan sen jälkeen, kun potilas on päässyt pois hoidosta. Näin ollen kansalaisilla ei ole potilas- ja terveystietoja missään tallella, ja jokaisesta käynnistä hänelle on tehtävä uusi potilaskansio, johon syötetään sekä vanhoja että uusia tietoja.
Työssä selvitettiin myös Kurdistanin nykyisessä terveydenhuollossa asiakastietojen hallintaan ja käsittelyyn liittyviä ongelmia ja puutteitta sekä niiden mahdollisia ratkaisumenetelmiä ja parannusja kehityskeinoja.