Rajoitusten vaikutus pelinkehitysympäristöissä: case study: Pico-8-fantasiakonsoli
Paartola, Kuutti (2024)
Paartola, Kuutti
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pico-8-fantasiakonsolin sisältämiä rajoituksia ja selvittää niiden vaikutukset kyseisellä pelinkehitysympäristöllä tapahtuvaan pelinkehitykseen. Työssä perehdyttiin myös yleisesti pelinkehitysympäristöissä ilmenevien rajoitteiden alkuperään sekä merkitykseen osana niillä tapahtuvaa pelinkehitystä. Työssä keskityttiin tarkastelemaan erityisesti fantasiakonsoleihin suunniteltuja ja niiden taustateknologiasta riippumattomia rajoitteita osana pelinkehitystä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hallinnoima TKI-hanke Xamk Game Studios. Työn tavoitteena oli tuottaa sen toimeksiantajalle lisää tietoa Pico-8-fantasiakonsolin käytöstä pelinkehitysympäristönä sekä kyseisen fantasiakonsolin sisältämistä rajoituksista ja näiden vaikutuksista. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin monimetodista tapaustutkimusta. Työn sekundääriaineisto koostettiin tutkimusaihetta ja tutkimuskohdetta käsittelevästä kirjallisuudesta, verkkoteksteistä, videoesityksistä sekä muista julkaisuista. Työn primääriaineisto kerättiin mittaamalla, havainnoimalla ja kokeilemalla Pico-8:aa, sen sisältämiä työkaluja sekä työn sekundääriaineistosta löydettyjä ratkaisuja fantasiakonsolin sisällä. Pico-8:n määrällisistä rajoitteista, kuten fantasiakonsolin rajallisesta tokenmäärästä, muodostettiin myös mittarit työn kvantitatiivisen primääriaineiston keräämiselle.
Opinnäytetyön tutkimusaiheena toimi pelinkehitysympäristöjen rajoitteet, josta opinnäytetyölle johdettiin tutkimusongelmaksi Pico-8-fantasiakonsolin rajoitteet ja näiden vaikutusten selvittäminen. Työ ratkaisi sille asetetun tutkimusongelman vastaamalla siitä johdettuihin opinnäytetyössä esitettyihin tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön tutkimustuloksena syntyi laaja katsaus Pico-8:n sisältämiin rajoitteisiin sekä näiden vaikutuksiin pelinkehityksen eri osa-alueilla. Työn tutkimustuloksista tehtyjen johtopäätösten ja pohdinnan mukaan Pico-8:n rajoitteet vaikuttavat sillä tapahtuvaan pelinkehitykseen hyvin monipuolisesti: ne voivat esimerkiksi resurssien rajoittamisen lisäksi tehdä pelin suunnittelusta ja pelin toteuttamiseen käytettyjen metodien valinnasta merkityksekkäämpää. The objective of this thesis was to study the different limitations within the Pico-8 fantasy console and unravel their effects on game development in the said game development environment. The work also examined the origin of limitations in game development environments and their impact on game development on an overall level. The work especially focused on examining the limitations that are designed for fantasy consoles but independent of their hardware.
The aim of this thesis was to provide more information for the commissioner about the limitations of Pico-8, their effects on game development and the usability of Pico-8 as a game development environment. The thesis was completed as a mixed methods case study. The secondary material for the study was collected from previous literature, online articles, video presentations and other publications on the topic. The primary material for the thesis was gathered by measuring, examining, and testing Pico-8, its toolset and the methods found from secondary material within the fantasy console. Meters for gathering the primary material were constructed out of the quantitative limitations of Pico-8 such as the limited token count of the fantasy console.
The outcome of this thesis was a detailed overview on the limitations of Pico-8 and their effects on different areas of game development. According to the results the effects of Pico-8's limitations are quite diverse: for example, on top of limiting the available resources they can also make both the game design process and the act of choosing right methods to develop a game more meaningful.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hallinnoima TKI-hanke Xamk Game Studios. Työn tavoitteena oli tuottaa sen toimeksiantajalle lisää tietoa Pico-8-fantasiakonsolin käytöstä pelinkehitysympäristönä sekä kyseisen fantasiakonsolin sisältämistä rajoituksista ja näiden vaikutuksista. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin monimetodista tapaustutkimusta. Työn sekundääriaineisto koostettiin tutkimusaihetta ja tutkimuskohdetta käsittelevästä kirjallisuudesta, verkkoteksteistä, videoesityksistä sekä muista julkaisuista. Työn primääriaineisto kerättiin mittaamalla, havainnoimalla ja kokeilemalla Pico-8:aa, sen sisältämiä työkaluja sekä työn sekundääriaineistosta löydettyjä ratkaisuja fantasiakonsolin sisällä. Pico-8:n määrällisistä rajoitteista, kuten fantasiakonsolin rajallisesta tokenmäärästä, muodostettiin myös mittarit työn kvantitatiivisen primääriaineiston keräämiselle.
Opinnäytetyön tutkimusaiheena toimi pelinkehitysympäristöjen rajoitteet, josta opinnäytetyölle johdettiin tutkimusongelmaksi Pico-8-fantasiakonsolin rajoitteet ja näiden vaikutusten selvittäminen. Työ ratkaisi sille asetetun tutkimusongelman vastaamalla siitä johdettuihin opinnäytetyössä esitettyihin tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön tutkimustuloksena syntyi laaja katsaus Pico-8:n sisältämiin rajoitteisiin sekä näiden vaikutuksiin pelinkehityksen eri osa-alueilla. Työn tutkimustuloksista tehtyjen johtopäätösten ja pohdinnan mukaan Pico-8:n rajoitteet vaikuttavat sillä tapahtuvaan pelinkehitykseen hyvin monipuolisesti: ne voivat esimerkiksi resurssien rajoittamisen lisäksi tehdä pelin suunnittelusta ja pelin toteuttamiseen käytettyjen metodien valinnasta merkityksekkäämpää.
The aim of this thesis was to provide more information for the commissioner about the limitations of Pico-8, their effects on game development and the usability of Pico-8 as a game development environment. The thesis was completed as a mixed methods case study. The secondary material for the study was collected from previous literature, online articles, video presentations and other publications on the topic. The primary material for the thesis was gathered by measuring, examining, and testing Pico-8, its toolset and the methods found from secondary material within the fantasy console. Meters for gathering the primary material were constructed out of the quantitative limitations of Pico-8 such as the limited token count of the fantasy console.
The outcome of this thesis was a detailed overview on the limitations of Pico-8 and their effects on different areas of game development. According to the results the effects of Pico-8's limitations are quite diverse: for example, on top of limiting the available resources they can also make both the game design process and the act of choosing right methods to develop a game more meaningful.